Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
732 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-21 11:17 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
[37.037+159.954.4]:82.09 (1) |
Educație (14334) |
Psihologie (3397) |
Critică literară. Studii literare (212) |
SM ISO690:2012 ŞCHIOPU, Constantin. Parametri psihologici ai lecturii și interpretării operelor literare. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2020, nr. 9(139), pp. 72-75. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4277380 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 9(139) / 2020 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4277380 | ||||||
CZU: [37.037+159.954.4]:82.09 | ||||||
Pag. 72-75 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articol se face referință la o serie de factori psihologici, care determină lectura și interpretarea operei literare: com-petențele lingvistică, literară, culturală, înzestrările imaginativă, asociativă, senzorială, empatică, emoţională, proiectivă, opiniile, credinţele şi atitudinile personale ale cititorului/ interpretului, orizontul lui de așteptare. În această ordine de idei sunt actualizate câteva teorii cu privire la lectura și receptarea operei literare: caracterul structural al operei literare (H.Markiewicz), orizontul de așteptare (H-R. Jauss), formarea competențelor (P.Cornea), cititorul – coparticipant la actul de creație (J.P.SartrE). Totodată, în funcție de acești parametri psihologici, sunt propuse mai multe sugestii metodolo-gice referitoare la interpretarea operei literare. |
||||||
Cuvinte-cheie lectură, interpretare, parametri psihologici, operă literară, competenţă, exerciţii, reading, interpretation, psychological parameters, literary work, competence, exercises |
||||||
|