Repere teoretice pentru dezvoltarea la studioși a unei receptări corecte și eficiente a textelor din picturile murale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
261 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-03-28 15:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.052.01+75.052:159.937 (1)
Pictură (405)
Psihologie (3396)
SM ISO690:2012
JABINSCHI, Ion. Repere teoretice pentru dezvoltarea la studioși a unei receptări corecte și eficiente a textelor din picturile murale . In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 4(41), pp. 190-196. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 4(41) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Repere teoretice pentru dezvoltarea la studioși a unei receptări corecte și eficiente a textelor din picturile murale

Theoretical landmarks for the development of the studio of a correct and efficient reception of the texts from the mural paintings

CZU: 75.052.01+75.052:159.937

Pag. 190-196

Jabinschi Ion
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 21 martie 2022


Rezumat

Autorul punctează repere pentru o receptare corectă şi eficientă a textelor din picturile murale, defi nind şi redefi nind, structurând şi comentând termenii definitorii ai celor două noţiuni: textul şi receptarea artistico-plastică. Accentul se pune pe specifi cul receptării imaginii artistico-plastice, care este diferită epistemic şi praxiologic de receptarea obişnuită. Totodată, se pune în valoare şi percepţia spaţiului vizual, în care sunt integrate imaginile şi textul însoţitor. Este abordată relaţia dintre cele două noţiuni text şi imagine în cadrul operelor de artă vizuală, importanţa lor fiind potenţată de statutul imaginii, ca produs al unei interacţiuni între emiţător şi receptor şi, în acelaşi timp, ca loc de trecere către mentalitatea care a generat-o. Fiind vorba despre reprezentări incluse într-un program iconografic, sunt evidenţiate trăsăturile defi nitorii ale icoanei ca obiect de reprezentare a unui text şi ca obiect-mijloc de transmitere/comunicare a unui mesaj înscris/ implicit genului.

The author points out landmarks for a correct and efficient reception of the texts from the mural paintings, defi ning and re-defi ning, structuring and commenting on the defi ning terms of the two notions: the text and the artistic-plastic reception. The emphasis is on the specifi city of the reception of the artistic-plastic image, which is epistemic and praxiologically diff erent from the usual reception. At the same time, the perception of the visual space is highlighted, in which the images and the accompanying text are integrated. It addresses the relationship between the two notions of text and image in visual art works, their importance being enhanced by the status of the image, as a product of an interaction between sender and receiver and, at the same time, as a place of transition to the mentality that generated a. Being about representations included in an iconographic program, the defining features of the icon are highlighted - as an object of representation of a text and as an object-means of transmitting / communicating a written message/implicit to the genre.

Cuvinte-cheie
imagine, text, inscripţie, pictura murală, simbol, semn, percepţie vizuală,

image, text, inscription, mural, symbol, sign, visual perception