Etnomuzicologia de ieri şi de azi: un obiect şi un concept în mişcare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
276 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-27 12:20
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile. Etnomuzicologia de ieri şi de azi: un obiect şi un concept în mişcare. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, p. 85. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Etnomuzicologia de ieri şi de azi: un obiect şi un concept în mişcare

Ethnomusicology yesterday and today: a moving object and concept


Pag. 85-85

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 26 august 2021


Rezumat

Autorul îşi propune să realizeze o scurtă trecere în revistă a traiectului evoluţiei principalelor concepţii privind obiectul de studiu al disciplinei, cunoscute sub denumirea de etnomuzicologie, în scopul relevării importanţei reformării şi actualizării aparatului teoretic al cercetărilor fundamentale şi al programelor universitare de specialitate din Republica Moldova, în contextul tranziţiei post-comuniste şi al noilor tendinţe de globalizare economică, culturală, mediatică şi tehnologică de la răspântia secolelor XX-XXI. Încercăm să punem în valoare unele teme, abordări, concepte şi taxonomii noi, instrumentate în lucrările de antropologie culturală, etnologie şi etnomuzicologie din spaţiul american, vest-european şi est-european, apte a încadra paradigmatic şi a oferi, totodată, o perspectivă sistematică pentru fenomenele complexe ale culturii muzicale populare şi tradiţionale din spaţiul autohton. Demersul relevă divergenţa dintre sensul larg şi cel îngust al noţiunilor folclor şi popular pe parcursul ultimilor 120 de ani; punctează rolul muzicologiei comparate occidentale (Guido Adler, 1885) în extinderea obiectului către muzicile numite exotice, extra-europene; evidenţiază aportul etnografiei muzicale, folclorului muzical sau al muzicologiei rurale din Europa de Est în studierea specială a culturii ţărăneşti domestice, autohtone (Constantin Brăiloiu, 1931); scoate în prim plan contribuţia teoretică esenţială a etnomuzicologiei moderne (Kunst Jaap, Bruno Nettl, Telef Kvifte ş.a.), dar şi a antropologiei muzicale (Alan Merriam) în elaborarea conceptului contemporan de muzică populară (ca expresie a culturii marilor societăţi naţionale) şi a celui de muzică tradiţională (ca expresie a culturii micilor comunităţi rurale). Discursul pune în evidenţă importanţa teoriei bi-muzicalităţii a lui John Blacking, a conceptelor de inventare a tradiţiilor (Erik Hobsbawn), tradiţionalizare (Gerard Leclerc), hibridizare (Martin Stokes), identitate muzicală multiplă (Mark Slobin), meso-muzici (Carlos Vega), constelaţie de muzici populare (Larry Starr), muzica lumii (World Music), revitalizare/revival (Tamara Levingston), deschidere culturală (Mona Mamulea), globalizare culturală ş. a., în procesul studierii şi înţelegerii peisajului multicolor al muzicilor populare din societatea contemporană. În concluzie, autorul argumentează ideea că, în contextul societăţii contemporane, muzica tradiţională trebuie studiată atât ca un aspect particular, cât şi ca element sincretic al culturii populare globale. Obiectul de studiu al etnomuzicologiei de astăzi nu se poate eschiva, aşadar, de la o viziune holistică asupra fenomenului muzical popular contemporan. El trebuie să abordeze nu doar cultura rurală în sine, ci şi raportul ei dialectic cu întregul sistem al culturii populare moderne urbane, în tiparele căruia-şi negociază continuu actualitatea, identitatea şi autenticitatea.

Cuvinte-cheie
muzică populară, muzica tradiţională, etnomuzicologie, antropologie muzicală, concepte, teorii, evoluţie, Tranziţie, modernizare, globalizare, Republica Mol,

folk music, traditional music, ethnomusicology, musical anthropology, concepts, theories, evolution, transition, modernization, globalization, Republic of Moldova