Justificarea şi avantajele denumirilor de origine în raport cu marca comercială pentru produsele agroalimentare în UE și RM
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
423 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-24 16:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
347.772:338.439.4(478+4) (1)
Drept comercial. Dreptul societăţilor comerciale (1292)
Producție și servicii în funcție de sectoarele economice (1508)
SM ISO690:2012
MUNTEANU, Rita, BALTAGA, Ecaterina, COJOCARU, Olesea. Justificarea şi avantajele denumirilor de origine în raport cu marca comercială pentru produsele agroalimentare în UE și RM. In: Perspectives and achievements within European Integration of Moldova, Ed. 1, 1-2 octombrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, Vol.1, pp. 124-130.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectives and achievements within European Integration of Moldova
Vol.1, 2021
Conferința "Perspectives and achievements within European Integration of Moldova"
1, Chişinău, Moldova, 1-2 octombrie 2020

Justificarea şi avantajele denumirilor de origine în raport cu marca comercială pentru produsele agroalimentare în UE și RM

CZU: 347.772:338.439.4(478+4)

Pag. 124-130

Munteanu Rita, Baltaga Ecaterina, Cojocaru Olesea
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 3 februarie 2023


Rezumat

The justification and advantages of designations of origin in relation to the trademark for agricultural-food products in the European Union and the Republic of Moldova is dictated by the conditions of product market diversification through their quality and origin. Access to new markets is favored by completing the negotiations on the Free Trade Agreement, which is an integral part of the Association Agreement between the Republic of Moldova and the European Union, as well as by signing the Agreement between the Republic of Moldova and the European Union regarding the geographical indications of products agricultural and food, ratified by Law of the Republic of Moldova no. 317 of December 27, 2012. According to the last mentioned agreement, the Republic of Moldova is obliged to ensure compliance with geographical indications on the territory of the European Union, benefiting in return from the protection of domestic products with designations of origin. The relatively small number of products with designations of origin in the Republic of Moldova diminishes the importance of their protection on EU territory and implies obligations regarding the protection of products with designations of origin from the EU. Also, the tradition of the EU states in the field of agricultural-food products is focused on the origin and qualities related to the territory. The study carried out is based on a series of methods applied and used in order to identify and describe all the advantages of the designations of origin in relation to the trademark. The conclusions reached show that the current legal regime at the international, European and national level allows the marketing of quality products under brands or names of origin. In the conditions of the development of market relations, the flexibility of agricultural producers is required, focused both on objective factors (relatively small production quantities, product diversity, the regulatory framework, international and European requirements), and on subjective factors (the requirements of domestic consumers, Europeans etc.).

Justificarea şi avantajele denumirilor de origine în raport cu marca comercială pentru produsele agroalimentare în Uniunea Europeană și Republica Moldova este dictată de condiţiile diversificării pieţei produselor prin calitatea şi originea acestora. Accesul la noi pieţe de desfacere este favorizat prin finalizarea negocierilor privind Acordul de Liber Schimb, care este parte integrantă a Acordului de Asociere dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană, precum şi prin semnarea Acordului între Republica Moldova şi Uniunea Europeană cu privire la indicaţiile geografice ale produselor agricole şi alimentare, ratificat prin Legea Republicii Moldova nr. 317 din 27 decembrie 2012. Potrivit ultimului acord menţionat, Republica Moldova s-a obligat să asigure respectarea indicaţiilor geografice de pe teritoriul Uniunii Europene, beneficiind în schimb de protecţia produselor autohtone cu denumiri de origine. Numărul relativ mic de produse cu denumiri de origine în Republica Moldova diminuează importanţa protecţiei acestora pe teritoriul UE şi implică obligaţii referitoare la protecţia produselor cu denumiri de origine din UE. De asemenea, tradiţia statelor UE în domeniul produselor agroalimentare este axată pe origine şi calităţi legate de teritoriu. Studiul efectuat are la bază o serie de metode aplicate și utilizate în scopul identificării și descrierii tuturor avantajelor denumirilor de origine în raport cu marca comercială. Concluziile la care s-a ajuns denotă faptul că regimul juridic actual la nivel internaţional, european şi naţional permite comercializarea produselor de calitate sub mărci sau denumiri de origine. În condiţiile de dezvoltare a relaţiilor de piaţă se cere o flexibilitatea a producătorilor agricoli, axată atât pe factori obiectivi (cantităţi de producţie relativ mici, diversitatea produselor, cadrul normativ, cerinţe internaţionale, europene), cât şi pe factori subiectivi (cerinţele consumatorilor autohtoni, europeni etc.).

Cuvinte-cheie
heritage, intellectual property, Geographical Indication, designation of origin, protection,

patrimoniu, proprietate intelectuală, indicaţie geografică, denumire de origine, protecţie