Articolul precedent |
Articolul urmator |
456 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-14 12:56 |
SM ISO690:2012 NASTAS, Natalia, FILIPOV, Valeriu, SAVA, Panfil. Formarea şi evaluarea calităţilor atitudinale pozitive de personalitate în procesul instructiv la lecţiile de educaţie fizică. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 69-72. ISBN 978-9975-131-65-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sport. Olimpism. Sănătate Ediția a 3-a, 2018 |
||||||
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate" 3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018 | ||||||
|
||||||
Pag. 69-72 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Actualitatea. În prezent, elevul, studentul, adolescentul este supraîncărcat – ne referim la volumul mare de informaţii, cu care aceștia se confruntă zilnic la studii. Toate acestea duc la reducerea timpului odihnei active şi al activităţii psihomotrice, fapt care împiedică dezvoltarea fizică a studenţilor şi ameninţă sănătatea lor. Însă datorită gândirii şi creaţiei umane avansate, valorificării în practică a realizărilor ştiinţei, la ora actuală are loc o intensificare a măsurilor de perfecţionare şi modernizare a tuturor laturilor învăţământului, vizându-se, în egală măsură, conţinutul, structura şi tehnologia didactică. De asemenea, educaţia fizică în instituţiile de învăţământ nu mai poate fi realizată în baza programei tradiţionale, precum şi în temeiul conceptului ineficient de predare-învăţare-evaluare, care în mod prioritar au fost orientate spre formarea priceperilor şi deprinderilor motrice. Aceste lacune metodologice nu au creat condiţii favorabile pentru ca studenţii să devină într-adevăr subiect al educaţiei multiaspectuale. În acest sens, a fost propusă ideea educaţiei fizice atitudinale (atitudinile ţin de domeniul afectiv „Crathmohl”) şi constituie o clasă de capacităţi însuşite. Efectul unei noi atitudini este: 1. de a amplifica reacţiile pozitive sau negative ale individului faţă de un obiect, persoană, situaţie; 2. conştiinţa de sine, spirit etic, demn, civilizat; 3. independenţă, autocontrol, disciplină, stăpânire de sine, conştiinciozitate, compasiune, atitudine pozitivă faţă de organizare, creativitate, iniţiativă, responsabilitate; 4. flexibilitate, adaptare şi rezistenţă la situaţii motrice, la condiţii variate sau dificile de mediu; 5. formarea motivaţiei de a practica independent exerciţiile fizice. Printre noile modalităţi de rezolvare a educaţiei fizice atitudinale, o importanţă deosebită o are utilizarea unei metodologii în ceea ce priveşte dezvoltarea şi pregătirea fizică a elevilor, utilizarea raţională a diferitelor metode de educaţie fizică, a unei programe de formare şi evaluare a calităţilor pozitive de personalitate, de formare a atitudinii de respectare a regimului motrice în scopul dezvoltării fizice optime şi al sporirii capacităţii de muncă fizică şi intelectuală. Obiectul cercetării e procesul instructiv la educaţia fizică. Cercetările efectuate sunt realizate cu participarea elevilor claselor a VIII-a ”B” şi a VIII-a ”C” din Liceul Teoretic „Alecu Russo” Cojuşna, r. Străşeni. Clasa a VIII-a ”B” a constituit grupa experimentală, iar clasa a VIII-a ”C” – grupa martor. Elevii din ambele clase erau practic sănătoşi cu o dezvoltare fizică generală omogenă la etapa iniţială. Actualitatea. În prezent, elevul, studentul, adolescentul este supraîncărcat – ne referim la volumul mare de informaţii, cu care aceștia se confruntă zilnic la studii. Toate acestea duc la reducerea timpului odihnei active şi al activităţii psihomotrice, fapt care împiedică dezvoltarea fizică a studenţilor şi ameninţă sănătatea lor. Însă datorită gândirii şi creaţiei umane avansate, valorificării în practică a realizărilor ştiinţei, la ora actuală are loc o intensificare a măsurilor de perfecţionare şi modernizare a tuturor laturilor învăţământului, vizându-se, în egală măsură, conţinutul, structura şi tehnologia didactică. De asemenea, educaţia fizică în instituţiile de învăţământ nu mai poate fi realizată în baza programei tradiţionale, precum şi în temeiul conceptului ineficient de predare-învăţare-evaluare, care în mod prioritar au fost orientate spre formarea priceperilor şi deprinderilor motrice. Aceste lacune metodologice nu au creat condiţii favorabile pentru ca studenţii să devină într-adevăr subiect al educaţiei multiaspectuale. În acest sens, a fost propusă ideea educaţiei fizice atitudinale (atitudinile ţin de domeniul afectiv „Crathmohl”) şi constituie o clasă de capacităţi însuşite. Efectul unei noi atitudini este: 1. de a amplifica reacţiile pozitive sau negative ale individului faţă de un obiect, persoană, situaţie; 2. conştiinţa de sine, spirit etic, demn, civilizat; 3. independenţă, autocontrol, disciplină, stăpânire de sine, conştiinciozitate, compasiune, atitudine pozitivă faţă de organizare, creativitate, iniţiativă, responsabilitate; 4. flexibilitate, adaptare şi rezistenţă la situaţii motrice, la condiţii variate sau dificile de mediu; 5. formarea motivaţiei de a practica independent exerciţiile fizice. Printre noile modalităţi de rezolvare a educaţiei fizice atitudinale, o importanţă deosebită o are utilizarea unei metodologii în ceea ce priveşte dezvoltarea şi pregătirea fizică a elevilor, utilizarea raţională a diferitelor metode de educaţie fizică, a unei programe de formare şi evaluare a calităţilor pozitive de personalitate, de formare a atitudinii de respectare a regimului motrice în scopul dezvoltării fizice optime şi al sporirii capacităţii de muncă fizică şi intelectuală. Obiectul cercetării e procesul instructiv la educaţia fizică. Cercetările efectuate sunt realizate cu participarea elevilor claselor a VIII-a ”B” şi a VIII-a ”C” din Liceul Teoretic „Alecu Russo” Cojuşna, r. Străşeni. Clasa a VIII-a ”B” a constituit grupa experimentală, iar clasa a VIII-a ”C” – grupa martor. Elevii din ambele clase erau practic sănătoşi cu o dezvoltare fizică generală omogenă la etapa iniţială. |
||||||
Cuvinte-cheie lecții de educație fizică, elev, proces instructiv, atitudini, competențe, lessons of physical education, student, instructive process, attitudes, competences |
||||||
|