Formarea şi evaluarea calităţilor atitudinale pozitive de personalitate în procesul instructiv la lecţiile de educaţie fizică
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
455 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-14 12:56
SM ISO690:2012
NASTAS, Natalia, FILIPOV, Valeriu, SAVA, Panfil. Formarea şi evaluarea calităţilor atitudinale pozitive de personalitate în procesul instructiv la lecţiile de educaţie fizică. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 69-72. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Formarea şi evaluarea calităţilor atitudinale pozitive de personalitate în procesul instructiv la lecţiile de educaţie fizică

Training and evaluation of the positive qualities of atitudinal personality in the instructive process in physical education lessons


Pag. 69-72

Nastas Natalia1, Filipov Valeriu2, Sava Panfil1
 
1 Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova,
2 Liceul Teoretic „Alecu Russo”, s. Cojușna, r. Strășeni
 
 
Disponibil în IBN: 14 iunie 2022


Rezumat

Actualitatea. În prezent, elevul, studentul, adolescentul este supraîncărcat – ne referim la volumul mare de informaţii, cu care aceștia se confruntă zilnic la studii. Toate acestea duc la reducerea timpului odihnei active şi al activităţii psihomotrice, fapt care împiedică dezvoltarea fizică a studenţilor şi ameninţă sănătatea lor. Însă datorită gândirii şi creaţiei umane avansate, valorificării în practică a realizărilor ştiinţei, la ora actuală are loc o intensificare a măsurilor de perfecţionare şi modernizare a tuturor laturilor învăţământului, vizându-se, în egală măsură, conţinutul, structura şi tehnologia didactică. De asemenea, educaţia fizică în instituţiile de învăţământ nu mai poate fi realizată în baza programei tradiţionale, precum şi în temeiul conceptului ineficient de predare-învăţare-evaluare, care în mod prioritar au fost orientate spre formarea priceperilor şi deprinderilor motrice. Aceste lacune metodologice nu au creat condiţii favorabile pentru ca studenţii să devină într-adevăr subiect al educaţiei multiaspectuale. În acest sens, a fost propusă ideea educaţiei fizice atitudinale (atitudinile ţin de domeniul afectiv „Crathmohl”) şi constituie o clasă de capacităţi însuşite. Efectul unei noi atitudini este: 1. de a amplifica reacţiile pozitive sau negative ale individului faţă de un obiect, persoană, situaţie; 2. conştiinţa de sine, spirit etic, demn, civilizat; 3. independenţă, autocontrol, disciplină, stăpânire de sine, conştiinciozitate, compasiune, atitudine pozitivă faţă de organizare, creativitate, iniţiativă, responsabilitate; 4. flexibilitate, adaptare şi rezistenţă la situaţii motrice, la condiţii variate sau dificile de mediu; 5. formarea motivaţiei de a practica independent exerciţiile fizice. Printre noile modalităţi de rezolvare a educaţiei fizice atitudinale, o importanţă deosebită o are utilizarea unei metodologii în ceea ce priveşte dezvoltarea şi pregătirea fizică a elevilor, utilizarea raţională a diferitelor metode de educaţie fizică, a unei programe de formare şi evaluare a calităţilor pozitive de personalitate, de formare a atitudinii de respectare a regimului motrice în scopul dezvoltării fizice optime şi al sporirii capacităţii de muncă fizică şi intelectuală. Obiectul cercetării e procesul instructiv la educaţia fizică. Cercetările efectuate sunt realizate cu participarea elevilor claselor a VIII-a ”B” şi a VIII-a ”C” din Liceul Teoretic „Alecu Russo” Cojuşna, r. Străşeni. Clasa a VIII-a ”B” a constituit grupa experimentală, iar clasa a VIII-a ”C” – grupa martor. Elevii din ambele clase erau practic sănătoşi cu o dezvoltare fizică generală omogenă la etapa iniţială. Actualitatea. În prezent, elevul, studentul, adolescentul este supraîncărcat – ne referim la volumul mare de informaţii, cu care aceștia se confruntă zilnic la studii. Toate acestea duc la reducerea timpului odihnei active şi al activităţii psihomotrice, fapt care împiedică dezvoltarea fizică a studenţilor şi ameninţă sănătatea lor. Însă datorită gândirii şi creaţiei umane avansate, valorificării în practică a realizărilor ştiinţei, la ora actuală are loc o intensificare a măsurilor de perfecţionare şi modernizare a tuturor laturilor învăţământului, vizându-se, în egală măsură, conţinutul, structura şi tehnologia didactică. De asemenea, educaţia fizică în instituţiile de învăţământ nu mai poate fi realizată în baza programei tradiţionale, precum şi în temeiul conceptului ineficient de predare-învăţare-evaluare, care în mod prioritar au fost orientate spre formarea priceperilor şi deprinderilor motrice. Aceste lacune metodologice nu au creat condiţii favorabile pentru ca studenţii să devină într-adevăr subiect al educaţiei multiaspectuale. În acest sens, a fost propusă ideea educaţiei fizice atitudinale (atitudinile ţin de domeniul afectiv „Crathmohl”) şi constituie o clasă de capacităţi însuşite. Efectul unei noi atitudini este: 1. de a amplifica reacţiile pozitive sau negative ale individului faţă de un obiect, persoană, situaţie; 2. conştiinţa de sine, spirit etic, demn, civilizat; 3. independenţă, autocontrol, disciplină, stăpânire de sine, conştiinciozitate, compasiune, atitudine pozitivă faţă de organizare, creativitate, iniţiativă, responsabilitate; 4. flexibilitate, adaptare şi rezistenţă la situaţii motrice, la condiţii variate sau dificile de mediu; 5. formarea motivaţiei de a practica independent exerciţiile fizice. Printre noile modalităţi de rezolvare a educaţiei fizice atitudinale, o importanţă deosebită o are utilizarea unei metodologii în ceea ce priveşte dezvoltarea şi pregătirea fizică a elevilor, utilizarea raţională a diferitelor metode de educaţie fizică, a unei programe de formare şi evaluare a calităţilor pozitive de personalitate, de formare a atitudinii de respectare a regimului motrice în scopul dezvoltării fizice optime şi al sporirii capacităţii de muncă fizică şi intelectuală. Obiectul cercetării e procesul instructiv la educaţia fizică. Cercetările efectuate sunt realizate cu participarea elevilor claselor a VIII-a ”B” şi a VIII-a ”C” din Liceul Teoretic „Alecu Russo” Cojuşna, r. Străşeni. Clasa a VIII-a ”B” a constituit grupa experimentală, iar clasa a VIII-a ”C” – grupa martor. Elevii din ambele clase erau practic sănătoşi cu o dezvoltare fizică generală omogenă la etapa iniţială.

Currently, the pupil, the student, the teenager is overloaded, we mean the large amount of information that they face daily in studies. All this leads to a reduction in the time of active rest and psychomotor activity, which impedes the physical development of students and threatens their health. However, thanks to the advanced human thinking and creation, the practical realization of the conquests of science, currently there is an intensification of the improvement and modernization measures of all the sides of the education, equally aimed at the content, structure and didactic technology. Also, physical education in educational institutions can no longer be carried out on the basis of the traditional curriculum as well as the ineffective concept of teaching-learning-evaluation, which were primarily focused on the formation of motor skills and abilities. These methodological gaps have not created favourable conditions for students to become a subject of multi-level education. In this sense, the idea of attitudinal physical education (attitudes related to the affective field "Crathmohl") was proposed and constitutes a class of capacities. The effect of a new attitude is: 1. to amplify the positive or negative reactions of an individual towards an object, person, situation; 2. self-consciousness, ethical, dignified, civilized spirit; 3. independence, self-control, discipline, self-control, conscientiousness, compassion, positive attitude towards organization, creativity, initiative, responsibility; 4. flexibility, adaptation and resistance to motor situations, to various or difficult environmental conditions; 5. motivation to practice exercises independently. Among the new ways to solve attitudinal physical education, it is of particular importance to use a methodology for the development and physical education of students, the rational use of different physical education methods, a program for the formation and evaluation of positive personality qualities, forming attitude of complying with the motor regime for the purpose of optimal physical development and increase of the physical and intellectual work capacity. The object of the research is the instructive process of physical education. The research carried out in this paper is carried out with the participation of pupils of grades VIII b and VIII c from the "Alecu Russo" Theoretical High School, Cojusna, Straseni. Experimental group-Grade VIII b, control group-grade VIII c. Students in both classes were virtually healthy with general physical development - homogeneous at the initial stage. Students in grade VIII b - the experimental group with the number of hours per week - 2, are also included in the alternative curriculum of physical education for systematically recording and evaluating attitude of complying with the motor regime. In designing and carrying out the teaching / learning / assessment activity in physical education, it must be taken into account the many interactions of the cognitive, psychomotor and emotional domains. In the instructive process, students are appreciated by the value of their achievements. Emotional goals are usually of a global nature, concern a group of component disciplines rather than isolated parts, can be evaluated only in the long term, based on the evaluation of the theoretical awareness of the psychomotor phenomenon. In this context, we can mention that the purpose of our research lies in the comparative analysis of the level of the motor and functional training of the experimental groups and the control groups of the VIII b - VIII c pupils, on the basis of which it will be possible to determine the more efficient ways of organizing and conducting the educational process. The purpose of this study is to study the effect of differentiated application to students in the experimental class of the training program and to evaluate positive attitudinal personality qualities in the instructional process of physical education lessons. For the students in the experimental class we used the methodology for the formation and evaluation of the positive qualities of personality, attitudes in the instructive process to the components of the motor regime: physical education lesson; morning gymnastics; work at home (homework); participation in competitions, evenings, sports celebrations; individual sports inventory; attending the sports class. Conclusions and recommendations. In the long and short-term plan and achievement of teaching / learning, consolidation, training and assessment activities in physical education, teachers have to take into account multiple interactions of the cognitive, psychomotor and emotional domains in psychomotor activity. Likewise, teachers have to correctly select the recommended products in competence assessment and comment, explain the success criteria, which form emotional capacities and practice creativity in the educational process. The level of cognitive, psychomotor, functional training in the experimental class can be regarded as "high average level" and in the control class can be considered as "medium low". That is why in the instructive process it is necessary to use the program of training and evaluation of the positive qualities of personality, attitude formation, respecting the motor regime for the optimal physical development of increasing the physical and intellectual work capacity necessary for a young person (e).

Cuvinte-cheie
lecții de educație fizică, elev, proces instructiv, atitudini, competențe,

lessons of physical education, student, instructive process, attitudes, competences