O diacronie a cazurilor de reterminologizare în triada: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
241 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-01 00:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81'374 (28)
Lingvistică. Limbi (5171)
SM ISO690:2012
NICHITA, Cristina. O diacronie a cazurilor de reterminologizare în triada: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială. In: Etudes Interdisciplinaires en Sciences humaines (EISH), 2022, nr. 9, pp. 177-185. ISSN 1987-8753.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Etudes Interdisciplinaires en Sciences humaines (EISH)
Numărul 9 / 2022 / ISSN 1987-8753

O diacronie a cazurilor de reterminologizare în triada: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială

CZU: 81'374

Pag. 177-185

Nichita Cristina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 1 iunie 2023


Rezumat

Pe parcursul apariției și dezvoltării teoriilor științifice despre inteligență, de-a lungul istoriei în care se încadrează aceste studii, identificăm fundamente teoretice care operează în raza tipurilor de inteligențe. În lucrarea noastră includem inteligența umană, reprezentată de inteligența emoțională și inteligența cognitivă; și inteligența artificială, pe care le considerăm reprezentative ca tipuri de inteligență. Ordinea nivelului de dezvoltare biologică a sistemului nervos prezintă inteligența cognitivă superior dezvoltată la oameni, prin neocortex; iar creierul emoțional, reprezentat prin sistemul limbii, se regăsește la organisme anterioare ființei umane. Pe de altă parte, inteligența emoțională se dezvoltă pe tot parcursul vieții și denotă o maturizare a funcțiilor organismului uman, și prin dezvoltarea unei metacogniții. De aceea, succesiunea între aceste trei tipuri de inteligență: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială; poate fi studiată și ordonată în funcție de criteriile considerate. În cazul parcursului teoretic din cadrul inteligenței umane, cercetătorii au început a studia întâi inteligența cognitivă și apoi inteligența emoțională. Astfel, inteligența artificială utilizează principiile de funcționare a sistemului nervos uman și este, de fapt, o aplicare și verificare a viziunilor teoretice asupra inteligenței umane. Scopul investigației noastre vizează examinarea unei diacronii a cazurilor de reterminologizare din domeniul inteligențelor, bazată pe fundamentele teoretice în această direcție. Studiul permite să urmărim consecutivitatea proceselor de reterminologizare și o ordonare a domeniilor de origine și domeniilor receptoare pentru termenii identificați. Valoarea acestui studiu rezidă în elucidarea în ordine cronologică a dinamicii reterminologizării în triada anunțată și a punctelor și evenimentelor de conexiune între inteligența emoțională, inteligența cognitivă și inteligența artificială. Analiza funcțională a termenilor poate servi ca suport informativ și poate revela tendințe în dinamica terminologiei din domeniul inteligențelor. Acest studiu în diacronie ilustrează un tablou cronologic al procesului de reterminologizare și al „migrării“ transdomeniale în raza conceptului de inteligență.

With the emergence and development of scientific theories about intelligence, along the history of these studies, we can identify theoretical foundations that tackle the types of intelligence. In our work we include human intelligence, represented by emotional intelligence and cognitive intelligence; and artificial intelligence, which we consider representative as types of intelligence. Their order, considering the level of biological development of the nervous system, presents superior cognitive intelligence developed in humans, represented by the neocortex; and the emotional brain, represented by the limbic system – that is found in organisms precursory of the human being. On the other hand, emotional intelligence develops all life long and denotes a maturation of human body functions, and, hence, ensuring the development of a metacognition. Therefore, the sequence of these three types of intelligence: emotional intelligence – cognitive intelligence – artificial intelligence; can be studied and ordered according to the criteria considered. Regarding the theoretical approach of human intelligence, researchers began to study first cognitive intelligence and then emotional intelligence. Futhermore, artificial intelligence uses the principles studied about the functioning of the human nervous system and it is, in fact, an application and verification of the theoretical views on human intelligence. The purpose of our study is to examine a diachrony of the reterminologization cases in the field of intelligence, based on theoretical foundations in this direction. The study allows us to follow the sequence of reterminologization processes and a succession of the domains of origin and the domains of reception for the terms identified. The value of this study lies in elucidating the chronological order of the dynamics of reterminologization in the announced triad and the points and events of connection between emotional intelligence, cognitive intelligence and artificial intelligence. Functional analysis of terms can serve as informative material and can reveal trends in the dynamics of terminology in the field of intelligence. This study in diachrony displays a chronological view of the process of reterminologization and transdomainial “migration” within the concept of intelligence.

Cuvinte-cheie
diacronie, termen, terminologie, reterminologizare, Inteligenţa emoţională, inteligență cognitivă, inteligenţă artificială,

diachrony, term, terminology, reterminologization, emotional intelligence, cognitive intelligence, Artificial Intelligence