Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-01 00:53 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
81'374 (28) |
Lingvistică. Limbi (5171) |
![]() NICHITA, Cristina. O diacronie a cazurilor de reterminologizare în triada: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială. In: Etudes Interdisciplinaires en Sciences humaines (EISH), 2022, nr. 9, pp. 177-185. ISSN 1987-8753. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Etudes Interdisciplinaires en Sciences humaines (EISH) | ||||||
Numărul 9 / 2022 / ISSN 1987-8753 | ||||||
|
||||||
CZU: 81'374 | ||||||
Pag. 177-185 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Pe parcursul apariției și dezvoltării teoriilor științifice despre inteligență, de-a lungul istoriei în care se încadrează aceste studii, identificăm fundamente teoretice care operează în raza tipurilor de inteligențe. În lucrarea noastră includem inteligența umană, reprezentată de inteligența emoțională și inteligența cognitivă; și inteligența artificială, pe care le considerăm reprezentative ca tipuri de inteligență. Ordinea nivelului de dezvoltare biologică a sistemului nervos prezintă inteligența cognitivă superior dezvoltată la oameni, prin neocortex; iar creierul emoțional, reprezentat prin sistemul limbii, se regăsește la organisme anterioare ființei umane. Pe de altă parte, inteligența emoțională se dezvoltă pe tot parcursul vieții și denotă o maturizare a funcțiilor organismului uman, și prin dezvoltarea unei metacogniții. De aceea, succesiunea între aceste trei tipuri de inteligență: inteligența emoțională – inteligența cognitivă – inteligența artificială; poate fi studiată și ordonată în funcție de criteriile considerate. În cazul parcursului teoretic din cadrul inteligenței umane, cercetătorii au început a studia întâi inteligența cognitivă și apoi inteligența emoțională. Astfel, inteligența artificială utilizează principiile de funcționare a sistemului nervos uman și este, de fapt, o aplicare și verificare a viziunilor teoretice asupra inteligenței umane. Scopul investigației noastre vizează examinarea unei diacronii a cazurilor de reterminologizare din domeniul inteligențelor, bazată pe fundamentele teoretice în această direcție. Studiul permite să urmărim consecutivitatea proceselor de reterminologizare și o ordonare a domeniilor de origine și domeniilor receptoare pentru termenii identificați. Valoarea acestui studiu rezidă în elucidarea în ordine cronologică a dinamicii reterminologizării în triada anunțată și a punctelor și evenimentelor de conexiune între inteligența emoțională, inteligența cognitivă și inteligența artificială. Analiza funcțională a termenilor poate servi ca suport informativ și poate revela tendințe în dinamica terminologiei din domeniul inteligențelor. Acest studiu în diacronie ilustrează un tablou cronologic al procesului de reterminologizare și al „migrării“ transdomeniale în raza conceptului de inteligență. |
||||||
Cuvinte-cheie diacronie, termen, terminologie, reterminologizare, Inteligenţa emoţională, inteligență cognitivă, inteligenţă artificială, diachrony, term, terminology, reterminologization, emotional intelligence, cognitive intelligence, Artificial Intelligence |
||||||
|