Involvement in business of young graduates of vocational education and training institutions: the case of the Republic of Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1154 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-26 11:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
334.722(478) (14)
Forme de organizare și cooperare în activitatea economică (976)
SM ISO690:2012
ACULAI, Elena, DELIU, Natalia. Involvement in business of young graduates of vocational education and training institutions: the case of the Republic of Moldova. In: Economie şi Sociologie, 2019, nr. 1, pp. 10-20. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2019.1-01
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 1 / 2019 / ISSN 1857-4130

Involvement in business of young graduates of vocational education and training institutions: the case of the Republic of Moldova

Implicarea în afaceri a tinerilor absolvenți ai instituțiilor de învățământ profesional-tehnic: cazul Republicii Moldova  

Вовлечение в бизнес молодых выпускников учреждений профессионально-технического образования: пример Республики Молдова

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2019.1-01
CZU: 334.722(478)
JEL: P29, L26, L38, L53

Pag. 10-20

Aculai Elena, Deliu Natalia
 
National Institute for Economic Research of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 21 august 2019


Rezumat

Young people from the Republic of Moldova, who intend to initiate or to develop their business are one of the targeted support groups within the framework of the state policy. This article analyzes various aspects of engaging young people in entrepreneurial activity: a brief assessment of statistical indicators is given; support measures for young entrepreneurs, implemented by the Moldovan government and proposed by international/foreign organizations are outlined; features of young entrepreneurs and self-employed are revealed. The emphasis is placed on young graduates of Vocational Education and Training (VET) institutions. The main results and conclusions are largely based on a survey applied on graduates of vocational education and training institutions who have already set up their own business or are self-employed. The survey has been implemented during 2016-2017 with the active participation of the authors. The results of the study showed that young people are interested in entrepreneurship and that learning the basics of entrepreneurship has a significant motivating influence on the initiation of their business and self-employment. Often, the businesses of the young people are unregistered and they are combined with employment. Only one third of the respondents know about organizations that can provide them various forms of support. One of the conclusions of the study presents that positive changes can be achieved much faster by combining the efforts of different stakeholders, in this case – the government, educational institutions, non-profit organizations and external donors.

În Republica Moldova, tinerii, care intenționează să inițieze sau să își dezvolte afacerea, constituie unul dintre grupurile-ţintă vizate în cadrul politicii de stat. Articolul analizează diferite aspecte ale implicării tinerilor în activitatea antreprenorială: este prezentată o scurtă evaluare a indicatorilor statistici; sunt analizate măsurile de sprijin pentru tinerii întreprinzători, implementate de Guvernul Republicii Moldova și propuse de către organizațiile internaționale/străine; sunt dezvăluite caracteristicile tinerilor antreprenori și ale lucrătorilor independenți. Accentul se pune pe tinerii absolvenți ai instituțiilor de învățământ profesional tehnic (IÎPT). Rezultatele și concluziile principale se bazează, în mare parte, pe sondajul aplicat absolvenților IÎPT, care și-au creat propria afacere sau au o activitate independentă. Studiul a fost realizat în anii 2016-2017 cu participarea activă a autorilor. Rezultatele studiului au arătat că tinerii sunt interesați de activitatea de antreprenoriat, iar studierea bazelor antreprenoriatului are o influență motivațională semnificativă asupra inițierii activității de antreprenoriat și a desfășurării activităților independente. Adesea, afacerea tinerilor este neoficială și este combinată cu angajarea în câmpul muncii. Doar o treime dintre respondenți știu despre organizațiile care le pot oferi diferite forme de sprijin. Una dintre concluziile studiului subliniază că schimbările pozitive pot fi realizate mult mai rapid prin combinarea eforturilor diferitelor părți interesate, în acest caz ale guvernului, instituțiilor de învățământ, organizațiilor non-profit și ale donatorilor externi.

В Республике Молдова молодые люди, намеренные инициировать или развивать свой бизнес, являются одной из целевых групп поддержки в рамках государственной политики. В статье проанализированы различные аспекты вовлечения молодежи в предпринимательскую деятельность: дана краткая оценка статистических показателей; изложены меры поддержки молодых предпринимателей, внедряемые молдавским правительством и предлагаемые международными/иностранными организациями; выявлены особенности молодых предпринимателей и самозанятых. Акцент в работе сделан на молодых выпускниках учреждений профессионально-технического образования. Основные результаты и выводы во многом базируются на опросе выпускников учреждений профессионально-технического образования, которые уже создали свой бизнес либо обеспечили самозанятость. Опрос был реализован в 2016-2017гг. при активном участии авторов. Результаты исследования показали, что молодежь проявляют интерес к предпринимательской деятельности, а обучение основам предприни-мательства оказывает значительное мотивирующее влияние на инициирование ими бизнеса и обеспечение самозанятости. Нередко бизнес молодых предпринимателей является незарегистрированным и сочетается с работой по найму. Лишь одна треть респондентов знает об организациях, которые могут предоставить им различные формы поддержки. Один из выводов исследования: позитивные изменения могут быть достигнуты значительно быстрее при объединении усилий разных стэйкхолдеров, в данном случае – правительства, образовательных учреждений, некоммерческих организаций и внешних доноров.

Cuvinte-cheie
young entrepreneurs, involvement of young people in business, small and medium-sized enterprises (SMEs), SMEs support policies, Vocational Education and Training (VET) institutions, Republic of Moldova,

tineri antreprenori, implicarea tinerilor în afaceri, întreprinderi mici şi mijlocii (ÎMM-uri), politici de sprijin pentru IMM-uri, instituții de învățământ profesional tehnic, Republica Moldova,

молодые предприниматели, вовлечение молодых в бизнес, малые и средние предприятия (МСП), политика поддержки МСП, учреждения профессионально-технического образования, Республика Молдова