Dimensiunea valorică a competenţei profesionale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
645 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-07 12:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.126 (125)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2579)
SM ISO690:2012
GÎNCU, Irina. Dimensiunea valorică a competenţei profesionale. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2014, nr. 1(83), pp. 19-24. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 1(83) / 2014 / ISSN 1810-6455

Dimensiunea valorică a competenţei profesionale
CZU: 378.126

Pag. 19-24

Gîncu Irina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 11 august 2017


Rezumat

În articol este abordat atît conceptul de competenţă, cît şi caracteristicile competenţei profesionale. Competenţa este cercetată din diverse perspective: perspectiva behavioristă; perspectiva generică, care explică diversificarea variaţiilor performanţei; perspectiva cognitivă, care redă competenţa profesională ca o capacitate de acţiune flexibilă şi adaptabilă la diverse contexte şi situaţii problematice. În structura competenţei, atitudinii îi revine rolul determinant, fapt datorat încărcăturii valorice a elementului respectiv. În acest context, competenţa este folosită într-o manieră integratoare şi acţionează cu eficienţă doar dacă este întemeiată pe valori. Ideea suportului valoric al competenţei profesionale este esenţială în formarea profesională actuală, care va face faţă provocărilor noului mileniu, împreună cu conştientizarea importanței de a împărţi valorile şi de a aparţine unui spaţiu social şi cultural comun.

The article deals with the conceptualization of competence concept and studies the features of the professional competence. The concept of competence is studied from different perspectives: behaviourist perspective; the generic perspective which studies the characteristics of the best performers; and the cognitive dimension which express idea that the professional competence is capacity to act as a flexible and adaptable to different contexts and problematic situations. The author supports the idea that the attitude plays the main role in achieving performance in the context of competencybased education. The idea that professional behavior integrates personality traits, including character features and motivation, is essential for the author. The article also considers the fact that professional competence is more effective when is based on values. This fact is considered very important when it comes to the question of students’ moral profile.

Cuvinte-cheie
competence, professional competence, Professional development, attitude, value,

competence structure