Portofoliul - parte componentă a sistemului de evaluare a competenţelor cognitive ale elevilor şi studenților
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
393 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-25 16:28
SM ISO690:2012
FILIPOV, Valeriu, NASTAS, Natalia. Portofoliul - parte componentă a sistemului de evaluare a competenţelor cognitive ale elevilor şi studenților. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 26-27 octombrie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2017, Ediția a 2-a, p. 36. ISBN 978-9975-56-935-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 2-a, 2017
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 26-27 octombrie 2017

Portofoliul - parte componentă a sistemului de evaluare a competenţelor cognitive ale elevilor şi studenților


Pag. 36-36

Filipov Valeriu1, Nastas Natalia2
 
1 Liceul Teoretic „Alecu Russo”, s. Cojușna, r. Strășeni,
2 Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2022


Rezumat

Portofoliul pentru toate obiectele de studii din sistemul preuniversitar şi universitar are un rol important în procesul educațional, fiind justificat prin necesitatea de a măsura eficienţa procesului de instruire, de a obține informații relevante privind rezultatele elevilor şi ale studenților. Portofoliul oferă feedback-ul necesar tuturor celor implicaţi în educație, reprezentând un ansamblu de acţiuni şi operaţii ce creează buna dispoziţie, trezeşte motivaţia de a cerceta, a descoperi şi a însuşi noi conţinuturi în mod independent sau prin cooperare. Metodele de cercetare. Portofoliul este un instrument complex de evaluare, ce înglobează rezultatele obținute prin alte tehnici de apreciere (probe orale, scrise, practice, observări sistematice ale comportamentului școlar, proiecte, eseuri, autoevaluări). Portofoliul constituie o carte de vizită a elevului/studentului, în care se înregistrează progresul acestora de la o unitate de învățare la alta, de la un semestru la altul, de la un an școlar/universitar la altul. Scopul elaborării portofoliului rezidă în confirmarea faptului ca ceea ce este prevăzut în programele curriculare școlare şi universitare şi în proiectele didactice elaborate de profesori este bine cunoscut şi însușit şi de către elevi şi studenţi. Portofoliul se realizează într-un anumit context, care depinde foarte mult de vârsta celui care-l întocmește, de specificul disciplinei, de nivelul taxonomia factorilor care determină alegerea strategiei didactice de către profesor (obiective/finalităţi, motivație, cantitatea si complexitatea conținuturilor didactice, nivelul de formare a elevilor/studenților; timpul rezervat, strategiile didactice aplicate anterior şi de profesionalismul profesorului). Rezultatele cercetării. Utilizarea Portofoliului în procesul instructiv-educativ sporeşte ponderea formativă a metodelor de evaluare continuă, care se îmbină cu perfecționarea tuturor formelor și tehnicilor de verificare a rezultatelor cognitive. La fel, s-a constatat că utilizarea metodologiei elaborate de noi, (este vorba de Portofoliul elevului-studentului pe parcursul unui an de studii) contribuie la intensificarea procesului instructiv-educativ la obiectul educaţia fizică (domeniul cognitiv) și la limba engleză, în primul rând accelerează procesul de însușire, sporește randamentul de lucru, formează motivația, interesul, voința și dragostea de a cunoaște cat mai mult. Concluzii. Prin intermediul portofoliului elevii, studenţii îşi dezvoltă atenţia, gândirea logică, perceperea, memoria. Elaborarea acestuia solicită elevilor şi studenţilor activitate creativă şi atitudine serioasă. Atât în cadrul lecţiilor de educaţie fizică, cât şi al lecţiilor de limbi moderne se poate utiliza portofoliul, totodată ținând cont de particularităţile de vârstă ale elevilor/studenţilor, de interesul manifestat de aceștia, precum şi de nivelul pregătirii cognitive a lor. Important este ca efortul intelectual depus de elevi şi studenţi să fie stimulat, încurajat şi evaluat obiectiv, pentru a marca performanţele subiecţilor obţinute în procesul educaţional.

Cuvinte-cheie
portofoliu, activitate didactică, educaţie, dezvoltare, autoinstruire, evaluare, autoevaluare, comunicare, recuperare, dezvoltare