Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
446 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-03-29 09:36 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
730.071.1(478) (17) |
Arte plastice (429) |
SM ISO690:2012 MARIAN, Ana. Reinterpretarea subiectelor sacre şi alte teme în creaţia sculptorului Valeriu Bâtca. In: Arta , 2020, nr. 1(AV), pp. 94-99. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3938535 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 1(AV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3938535 | ||||||
CZU: 730.071.1(478) | ||||||
Pag. 94-99 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Un sculptor contemporan de o deosebită prestanţă artistică, Valeriu Bâtca, născut în 1962 la Chişinău, îşi începe calea de creaţie la Şcoala-Studio a Teatrului Kinoaktior al studioului Moldova-Film din capitală. Îndrumătorul său, sculptorul moldovean Dumitru Verdianu l-a ajutat să facă primii paşi în lumea artelor şi l-a sprijinit în dorinţa de a renaşte tradiţia de sculptare a pietrelor de mormânt – abordări mai puţin standarde pentru sculptura contemporană. Materialul în care sunt realizate aceste sculpturi este piatra de Pudost, care poate fi extrasă din regiunea Valdai până la lacul Ladoga şi care era folosită la construcţiile din Sankt Petersburg. Anume caracteristicile pietrei de Pudost vor determina stilul irepetabil al autorului, la rând cu ideile sale originale de tratare a compoziţiei. Actualmente, compoziţiile în relief ale lui Valeriu Bâtca pot fi divizate în trei cicluri mari: Dialogurile cu Dumnezeu (1993-2008), Vinul Biruinţei (1995-2010), Povestirile din curte (2011). Alături de impresiile produse de aceste pietre, sunt importante deschiderile autorului formulate în texte, care descriu ideile şi sentimentele sculptorului vizavi de lucrările sale. Reinterpretările tehnicilor de lucrare a pietrelor de mormânt medievale moldoveneşti, în viziunea sculptorului Valeriu Bâtca, constituie o faţetă nouă a acestor realizări, inedită şi importantă în aspect conceptual şi plastic. |
||||||
Cuvinte-cheie sculptură, relief, incizie, compoziţie, subiect, parte textuală, sculpture, relief, notch, composition, plot, text |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-118034</cfResPublId> <cfResPublDate>2020-12-28</cfResPublDate> <cfIssue>1(AV)</cfIssue> <cfStartPage>94</cfStartPage> <cfISSN>2345-1181</cfISSN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/118034</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Reinterpretarea subiectelor sacre şi alte teme în creaţia sculptorului Valeriu Bâtca</cfTitle> <cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>sculptură; relief; incizie; compoziţie; subiect; parte textuală; sculpture; relief; notch; composition; plot; text</cfKeyw> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Un sculptor contemporan de o deosebită prestanţă artistică, Valeriu Bâtca, născut în 1962 la Chişinău, îşi începe calea de creaţie la Şcoala-Studio a Teatrului Kinoaktior al studioului Moldova-Film din capitală. Îndrumătorul său, sculptorul moldovean Dumitru Verdianu l-a ajutat să facă primii paşi în lumea artelor şi l-a sprijinit în dorinţa de a renaşte tradiţia de sculptare a pietrelor de mormânt – abordări mai puţin standarde pentru sculptura contemporană. Materialul în care sunt realizate aceste sculpturi este piatra de Pudost, care poate fi extrasă din regiunea Valdai până la lacul Ladoga şi care era folosită la construcţiile din Sankt Petersburg. Anume caracteristicile pietrei de Pudost vor determina stilul irepetabil al autorului, la rând cu ideile sale originale de tratare a compoziţiei. Actualmente, compoziţiile în relief ale lui Valeriu Bâtca pot fi divizate în trei cicluri mari: Dialogurile cu Dumnezeu (1993-2008), Vinul Biruinţei (1995-2010), Povestirile din curte (2011). Alături de impresiile produse de aceste pietre, sunt importante deschiderile autorului formulate în texte, care descriu ideile şi sentimentele sculptorului vizavi de lucrările sale. Reinterpretările tehnicilor de lucrare a pietrelor de mormânt medievale moldoveneşti, în viziunea sculptorului Valeriu Bâtca, constituie o faţetă nouă a acestor realizări, inedită şi importantă în aspect conceptual şi plastic.</p></cfAbstr> <cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>The representative modern sculptor Valery Batca was born in Chisinau in 1962 and began his career at the School-Studio of the Movie Theater Film Actor under the Moldova-Film in the capital city. His mentor, the Moldovan sculptor Dmitry Verdianu, helped him make his first steps in the world of art and supported him in his effort to revive the tradition of sculpting tombstones as a less standard approach in modern sculpture. The Pudostsky stone was the material from which these sculptures were created. It was mined from Valday to Lake Ladoga and used for construction in St. Petersburg. It is the characteristics of the Pudostsky stone, which determine the unique author’s style and his original ideas in the interpretation of the composition. Currently, Valery Batca’s relief compositions can be divided into three large cycles: Dialogues with God (1993-2008), Wine of Victory (19952010), Yard Stories (2011). Along with the impressions that these stones produce, the author’s revelations in texts are of particular importance, as they reflect the sculptor’s ideas and feelings in relation to his works. In the vision of the sculptor Valery Batca, new interpretations of the techniques for creating medieval Moldavian tombstones are a new page of these achievements, an unpublished and significant one in its conceptual and artistic aspects.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2020-12-28T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2020-12-28T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-11916</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2020-12-28T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfFedId> <cfFedIdId>ibn-doi-118034</cfFedIdId> <cfFedId>10.5281/zenodo.3938535</cfFedId> <cfStartDate>2020-12-28T24:00:00</cfStartDate> <cfFedId_Class> <cfClassId>31d222b4-11e0-434b-b5ae-088119c51189</cfClassId> <cfClassSchemeId>bccb3266-689d-4740-a039-c96594b4d916</cfClassSchemeId> </cfFedId_Class> <cfFedId_Srv> <cfSrvId>5123451</cfSrvId> <cfClassId>eda2b2e2-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>5a270628-f593-4ff4-a44a-95660c76e182</cfClassSchemeId> </cfFedId_Srv> </cfFedId> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-11916</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-11916-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2020-12-28T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Marian</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Ana</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfSrv> <cfSrvId>5123451</cfSrvId> <cfName cfLangCode='en' cfTrans='o'>CrossRef DOI prefix service</cfName> <cfDescr cfLangCode='en' cfTrans='o'>The service of issuing DOI prefixes to publishers</cfDescr> <cfKeyw cfLangCode='en' cfTrans='o'>persistent identifier; Digital Object Identifier</cfKeyw> </cfSrv> </CERIF>