Project – efficient method for communication skills assessment in romanian language
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
267 0
SM ISO690:2012
NASTASIU, Silvia. Project – efficient method for communication skills assessment in romanian language. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova, 2022, nr. 3 An.1(29), p. 561. ISSN 2345-1467.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova
Numărul 3 An.1(29) / 2022 / ISSN 2345-1467

Project – efficient method for communication skills assessment in romanian language

Proiectul – metodă eficientă de evaluare a competenței de comunicare în limba română


Pag. 561-561

Nastasiu Silvia
 
”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy
 
 
Disponibil în IBN: 21 decembrie 2022


Rezumat

Introduction. The modern educational approach, focused on the development of communication skills, approaches the contents in an interdisciplinary manner, thus facilitating the active involvement of the student in the learning/ assessment process by capitalizing on the knowledge and skills previously acquired. Aims and objectives. The Project Method advocates the individualization of the educational act by which it offers the medical student various possibilities to capitalize on his acquired intellectual potential. The project „Makers of a Golden History” has the purpose to raise the interest of foreign language students and medical practitioners towards the culture and traditions of the medical school of the Republic of Moldova and towards the biographies of the personalities who laid dawn its foundation. Thus, the student is encouraged to research, analyze, synthesize, associate, and make a comparison of the information in the Romanian language. Material and methods. In this study, the following research methods were applied: analysis, synthesis, deduction by research study of a number of publications by applying the project-based learning. Results. The presented teaching material was assessed on the basis of performance descriptors for languages. The students were also engaged in the assessment process being encouraged to evaluate their own opinions on the presented topics. Conclusions. Medical students, being involved in the project mentioned above have developed their communication skills in the Romanian language, by using their creativity, ingenuity and artistic imagination, and a variety of information sources. As a result, the final product constituted a video material. Thus, it has been proven that the Project, as an alternative method of interdisciplinary evaluation, has a real formative potential.

Introducere. Demersul educațional modern, centrat pe dezvoltarea competențelor de comunicare, abordează conținuturile într-o manieră interdisciplinară, înlesnind astfel implicarea activă a studentului în procesul de învățare/ evaluare, prin valorificarea cunoștințelor și a competențelor însușite anterior. Scopul lucrării. Metoda Proiectul pledează în favoarea individualizării actului educațional, care oferă studentului de la medicină diverse posibilități de a-și valorifica potențialul intelectual dobândit. Prin inițierea Proiectului „Făuritorii unei istorii de aur” ne-am propus augmentarea interesului mediciniștilor alogloți față de cultura și tradițiile școlii medicale din Republica Moldova și față de cunoașterea înaintașilor ce au stat la temelia dezvoltării medicinii moldave, fiind puși în situația de a căuta, analiza, sintetiza, asocia și de a compara informațiile în limba română. Material și metode. În studiul respectiv au fost aplicate următoarele metode de cercetare: analiza, sinteza și deducția prin consultarea unui șir de publicații, vizând aplicarea metodei Proiectul în practica didactică a predării/evaluării competențelor de comunicare. Rezultate. Evaluarea materialelor prezentate s-a realizat în baza descriptorilor de performanță, implicând și studenții în acest proces prin exprimarea opiniilor proprii și prin argumentarea fiecărui calificativ. Concluzii. În urma derulării acestui proiect studenții și-au dezvoltat competențele de comunicare în limba română, au demonstrat creativitate, ingeniozitate și imaginație artistică, folosind o varietate de surse informaționale, produsul final constituind un material video. S-a dovedit astfel că, Proiectul ca metodă alternativă de învățare/evaluare interdisciplinară are un real potențial formativ.

Cuvinte-cheie
project, communication, skills, medical, personalities, medicine,

proiect, comunicare, competențe, medicinist, personalităţi, medicină