Competenţa-cheie nr. 1 şi câteva procedee de asimilare a lexicului terminologic
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
539 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091:5 (7)
Organizarea instruirii (533)
MATEMATICĂ. ȘTIINȚE NATURALE (12641)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Competenţa-cheie nr. 1 şi câteva procedee de asimilare a lexicului terminologic. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2019, nr. 4-5(116-117), pp. 76-80. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3521055
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 4-5(116-117) / 2019 / ISSN 1810-6455

Competenţa-cheie nr. 1 şi câteva procedee de asimilare a lexicului terminologic

The No.1 Key Competence: A Number of Didactic Strategies to Help with the Learning of Terminology

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3521055
CZU: 37.091:5

Pag. 76-80

Cartaleanu Tatiana
 
Centrul Educaţional Pro Didactica
 
 
Disponibil în IBN: 20 noiembrie 2019


Rezumat

Articolul punctează câteva strategii didactice utilizabile în scopul studierii şi asimilării terminologiei ştiinţifice pe aria curriculară Matematică şi ştiinţe. Luând pentru exemplificare curriculumul la disciplina Ştiinţe pentru clasa a V-a, versiunea actualizată 2019, se ilustrează cu exemple de termeni cum poate fi facilitat procesul de constituire a vocabularului terminologic activ începând cu prima clasă de gimnaziu. Printre procedeele recomandate se numără etimologizarea, asimilarea în perechi, situarea pe o axă, aranjarea în tabel, antonimizarea, sinonimizarea, analiza structurii derivative – toate implicând atât cunoaşterea limbii de instruire, cât şi strategiile metacognitive. Exemplele aduse sunt preluate din lista elementelor noi de limbaj, pe care le prescrie curriculumul. Tehnicile specifice de lucru cu vocabularul sunt necesare pentru formarea competenţei specifice 1. Identificarea cauzelor fenomenelor, proceselor şi relaţiilor din mediul înconjurător, manifestând corectitudine în utilizarea elementelor specifice de limbaj.

The article focuses on a number of didactic strategies that may be used to help students learn scientific terminology in the Mathematics and Science curricular area. Based on examples from the 2019 school curriculum for Science (5th grade), it is shown how the building of an active terminological vocabulary may be facilitated starting with the first gymnasium grade. The suggested didactic approaches include etymologization, learning in pairs, writing on an axis, arranging in a table, anonymization, synonymizing, and analysis of derivative structure; these require a knowledge of both the language of instruction and metacognitive strategies. The examples used in the article are quoted from the list of new language elements prescribed by the curriculum. Such vocabulary work techniques are necessary for the building of the following specific competence: 1. Identifying the causes of phenomena, processes, and relations in the environment, demonstrating correct use of specific linguistic elements.

Cuvinte-cheie
curriculum, competenţe specifice, unităţi de conţinut, ştiinţe, procedee de studiere a terminologiei ştiinţifice,

curriculum, specific competences, units of content, science, didactic approaches to the study of scientific terminology