Articolul precedent |
Articolul urmator |
119 0 |
SM ISO690:2012 MINCU, Eugenia. Terminologie medicală și didactica deontologică. In: Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță, Ed. 1, 18-20 octombrie 2023, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2023, p. 749. ISSN 2345-1476. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță 2023 | |||||||
Conferința "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță" 1, Chişinău, Moldova, 18-20 octombrie 2023 | |||||||
|
|||||||
Pag. 749-749 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Introducere. Omnium artium medicina nobilissima est. Didactica deontologică (deontologia este considerată „știință a datoriei și a obligațiilor morale”) este fundamentală în stabilirea atitudinii medicinistului față de viitorul său statut socioprofesional. Scopul lucrării. Elucidarea termenului didactică deontologică și aplicarea acesteia în contextul achiziționării cunoștințelor de medicină în limba română. Material și metode. Materialul faptic al investigației a cuprins surse didactice, lexicografice, surse beletristice etc. Au fost implementate, în conjugare: metoda comparativă, metoda analizei structural-funcționale, metoda analizei distribuționale etc. (în funcție de aspectul conceptual al medicinei), aplicate la didactica deontologică. Rezultate. Didactica deontologică are drept reper conceptele binele și frumosul, categorii estetice, care pun baza normelor de conduită generalumane și cultivă calitățile de bonom. Aceste două categorii (asociate în medicină cu sănătatea, concept care implică înțelegerile de bine și de frumos; în varianta populară: Tot e bine și frumos, când e omul sănătos!) sunt susceptibile a fi aplicate în studiul textelor didactice (inclusiv, Jurământul lui Hippocrate), a textelor de civilizație, în interpretările aforistice etc. Cunoștințele de medicină, oferite din perspectiva deontologică, proiectează atitudinea mediciniștilor față de viitorul său statut socioprofesional, cel de medic. Concluzii. Didactica deontologică propune o modalitate de instruire, bazată pe conceptele bine și frumos, care au drept obiectiv cultivarea unei atitudini benefice a medicinistului față de realitatea socioprofesională (inclusiv cea didactică). |
|||||||
Cuvinte-cheie medicină, limbaj medical, didactică, atitudine, deontologie., medicine, medical language, didactics, attitude, deontology. |
|||||||
|