Termenii, de la cunoaștere la integrare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
145 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 15:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (482)
Organizarea instruirii (533)
SM ISO690:2012
COSOVAN, Olga. Termenii, de la cunoaștere la integrare. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 5-6(141-142), pp. 53-57. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10397611
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 5-6(141-142) / 2023 / ISSN 1810-6455

Termenii, de la cunoaștere la integrare

Terms: from Knowledge to Integration

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.10397611
CZU: 37.091

Pag. 53-57

Cosovan Olga
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2023


Rezumat

Alfabetizarea terminologică este suportul lexical necesar pentru succesul academic al elevului și pentru dezvoltarea competenței de comunicare în limba de instruire. Fiecare disciplină școlară își are inventarul de termeni, stipulat sau dedus din conținuturile curriculare. Privit ca un ansamblu, tot vocabularul terminologic apare drept un cluster, iar între termenii din diferite domenii se stabilesc relații vizibile. Pe parcursul studiilor gimnaziale sau liceale, elevii învață definiții și clasificări, învață a defini și a clasifica pe cont propriu unități, elemente, fenomene, figuri etc., dar, pentru ca acest cluster/câmp lexical terminologic să poată funcționa, este necesară o viziune filologică asupra lui. Definirea conceptului de termen, analiza proceselor semantice inerente constituirii termenilor, polisemia cuvintelor în opoziție cu monosemia pretinsă a termenilor, etimologizarea sunt subiecte care ar trebui să completeze următoarele ediții ale curriculumului la limba și literatura română, urmărindu-se nu doar (re)cunoașterea termenilor, ci și integrarea lor în vocabularul activ al elevului.

Terminological literacy constitutes a necessary lexical support for a student’s academic success and for the development of communication skills in the language of instruction. Each school subject has its own inventory of terms, either listed outright in the curriculum or deduced from curricular contents. Seen as a whole, terminological vocabulary appears as a cluster, with visible connections between terms derived from different domains. Throughout their gymnasium or lyceum education the students learn definitions and classifications while developing the skill to define and classify by themselves units, elements, phenomena, figures etc. However, in order to make this terminological cluster/lexical field work, one needs to exercise a philological vision on it. Defining the concept of ‘term’, analyzing the semantic processes inherent to term creation, the polysemy of words as opposed to the pretended monosemy of terms, and etymologization are all subjects that ought to complete the future versions of the Romanian Language and Literature curriculum, with the intention of cultivating, beyond the mere (re)cognition of terms, a true integration of terminology in the student’s active vocabulary.

Cuvinte-cheie
termen, alfabetizare terminologică, competenţă de comunicare, lexic, curriculum,

terms, terminological literacy, communication skills, vocabulary, curriculum