Valorile eticii tradiționale în epoca războiului și globalizării. studiu de caz
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
167 0
SM ISO690:2012
ENACHI, Valentina. Valorile eticii tradiționale în epoca războiului și globalizării. studiu de caz . In: Science and education: new approaches and perspectives, Ed. 25, 24-25 martie 2023, Chişinău. Chişinău: (CEP UPSC, 2023, Seria 25, Vol.3, pp. 424-428. ISBN 978-9975-46-787-2. DOI: https://doi.org/10.46727/c.v3.24-25-03-2023.p424-428
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Science and education: new approaches and perspectives
Seria 25, Vol.3, 2023
Conferința "Ştiință și educație: noi abordări și perspective"
25, Chişinău, Moldova, 24-25 martie 2023

Valorile eticii tradiționale în epoca războiului și globalizării. studiu de caz

The values of traditional ethics in a globalized world. case study: Republic Moldova

DOI:https://doi.org/10.46727/c.v3.24-25-03-2023.p424-428

Pag. 424-428

Enachi Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 31 octombrie 2023


Rezumat

Tensiunea dintre tradițional și modern a căpătat noi dimensiuni la sfîrșitul secolului XX, datorită perspectivelor neașteptate ale globalizării. Ritmul accelerat al schimbărilor tehnice a început să atingă nu numai domeniul social , al inovațiilor tehnice și soluțiilor economice, ci și idei, valori și modele de comportament. În cadrul influenței globalizarii, a deschiderii, a informațiilor provenite din mass-media și a contactului cu alte culturi, valorile tradiționale se schimbă. Problema dată este multiaspectuală și de aceea mă voi limita doar la două aspecte ale temei date. În comunicare pe care voi prezenta se va analiza o problemă etică ce ține de consum ca scop existențial și evoluția familiei în condițiile globalizării.În Republica Moldova fenomenul schimbărilor atitudinilor etice a început să se răspândească în anii 90 ai secolului trecut, când căderea comunismului a fost asociată cu consumul nelimitat ca o valoare a vieții. Societatea de consum, a cărei ideie s-a răspândit în Republica Moldova a adus la schimbări comportamentale .Mulţi oameni nu au fost pe deplin conştienţi de condiţiile dificile care duc la abundenţă, ei dorind să consume mult cu eforturi minime. Consumul a devenit un indiciu al succesului și al realizării. O altă valoare tradițională a societății moldovenești este familia , care datorită deschiderii către lume și a globalizării, a devenit subiectul unor noi modele și tendințe. Pe parcursul perioadei 2016-2022, atât numărul căsătoriilor cât și al divorțurilor, a fost în scădere. Numărul căsătoriilor înregistrate la tineri se micșorează. Dar se majorează numărul căsătoriilor la vârste mai avansate. Familia rămîne o valoare pentru cetățenii Republicii Moldova deși se schimbă anumite aspecte comportamentale ale ei.

The tension between traditional and modern has taken on new dimensions at the end of the 20th century, thanks to the unexpected perspectives of globalization. The accelerated pace of technical change began to affect not only the social domain of technical innovations and economic solutions, but also ideas, values and patterns of behavior. Under the influence of globalization, openness, media information and contact with other cultures, traditional values are changing. The given issue is multi-faceted and therefore I will limit myself to only two aspects of the given topic. In the paper that I will present I will analyze an ethical problem related to consumption as an existential goal and the evolution of the family in conditions of globalization. In the Republic of Moldova the phenomenon of changing ethical attitudes began to spread in the 90s of the last century, when the fall of communism was associated with unlimited consumption as a value of life. The consumer society, the idea of which has spread in the Republic of Moldova, has led to behavioral changes. Many people were not fully aware of the difficult conditions that lead to abundance, they wanted to consume a lot with minimal effort. Consumption has become an index of success and achievement. Another traditional value of Moldovan society is the family, which, due to the opening to the world and globalization, has become the subject of new models and trends. During the period 2016-2022, both the number of marriages and divorces, has been decreasing. The number of registered marriages among young people is decreasing. But the number of marriages at older ages is increasing. The family remains a value for the citizens of the Republic of Moldova although some behavioral aspects of it are changing.

Cuvinte-cheie
valori, globalizare, tradiţional, modern, familia,

values, globalization, tradițional, modern, family