Articolul precedent |
Articolul urmator |
304 0 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
616-056.7-053.2-07-036.1 (1) |
Patologie. Medicină clinică (6964) |
SM ISO690:2012 SPRINCEAN, Mariana, HADJIU, Svetlana, CĂLCÎI, Cornelia, LUPUŞOR, Nadejda, GRÎU, Corina, FEGHIU, Ludmila, CUZNEȚ, Ludmila, RACOVIȚĂ, Stela, TIHAI, Olga, REVENCO, Ninel, GROPPA, Stanislav. Resurse de ameliorare a dezvoltării copiilor cu unele patologii genetice. In: Managementul interdisciplinar al copilului, Ed. Ediţia a 5-a, 13 mai 2022, Chişinău. Chişinău: Tipografia Taicom, 2022, Ediţia a 5-a, pp. 51-60. ISBN 978-9975-58-274-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Managementul interdisciplinar al copilului Ediţia a 5-a, 2022 |
||||||
Conferința "Managementul interdisciplinar al copilului" Ediţia a 5-a, Chişinău, Moldova, 13 mai 2022 | ||||||
|
||||||
CZU: 616-056.7-053.2-07-036.1 | ||||||
Pag. 51-60 | ||||||
|
||||||
Rezumat | ||||||
Introducere. În lucrare sunt analizate unele aspecte privind dezvoltarea copiilor cu vârstă de până la 3 ani cu sindroame-le Down și Martin-Bell (X-fragil), în contextul aplicării resurselor medicale de ameliorare (psihologice și pedagogice). Scopul studiului constă în cercetarea procesului de dezvoltare a copiilor cu sindroamele Down și Martin-Bell pe par-cursul primilor trei ani de viață utilizând resurse medicale, psihologice și pedagogice de ameliorare. Material și metode. A fost studiat un eșantion de 168 de copii cu vârsta între 1 lună și 3 ani cu sindroamele Down (85 copii) și Martin-Bell (83 copii). Potrivit criteriului de vârstă, cei 83 copii cu sindromul X–fragil au fost repartizați astfel: a) 0-1 an – 29 co-pii; b) 1-2 ani – 28 copii; c) 2-3 ani – 26 copii. Copiii din fiecare grupă de vârstă au fost împărțiți în două subgrupuri aproximativ egale ca număr: eșantionul de control (E.C.) și eșantionul de formare (E. F.). Studiul experimental și de diagnostic s-a realizat în cadrul consultului medico-genetic de la Institutul Mamei și Copilului și s-a desfășurat în trei stadii: (A) identificarea grupului țintă; (B) testarea și (C) retestarea și monitorizarea. Prelucrarea statistică a rezultatelor s-a efectuat după testele neparametrice Mann-Whitney U și Wilcoxon. Rezultate. În urma analizei rezultatelor cercetă-rii s-a apreciat persistența retardului sever în aspect psiho-medical la copiii cu sindromul Down, exprimate prin dez-voltarea insuficientă a tuturor proceselor și sferelor psihice. Retardul neuropsihic și fizic la copiii cu sindromul Down nu a fost atât de evident pe parcursul primului an de viață, comparativ cu copiii normali, datorită resurselor biologice și potențialului înnăscut determinat individual la acești copii. Conform studiului, deficiențele copiilor cu sindromul Down devin mai evidente după vârsta de un an. Referitor la sindromul X-fragil, evaluarea rezultatelor experimentale a permis identificarea particularităților individuale de dezvoltare psihologică a acestor copii la vârsta fragedă. Rezultatele studiului experimental au demonstrat că acești copii au insuficient dezvoltate procesele mentale, precum cele cogni-tive și emoțional-volitive, în timp ce motilitatea este mai puțin afectată. Este evident că copiii cu sindromul X-fragil pot fi recuperabili, necesitând multiple intervenții corecționale cu scop de facilitare a reabilitării timpurii. Concluzii. Dezvoltarea domeniului psiho-motor constituie o premisă importantă în vederea atingerii unor optimizări în ceea ce privește formarea și dezvoltarea altor aspecte neuro-psihice. Aplicarea timpurie a resurselor medicale și psiho-peda-gogice la copiii cu sindroamele Down și X-fragil, determină corecția și ameliorarea dezvoltării și succesul în reabilitare în perioadele următoare de viață. Sporirea nivelului de informare a familiilor care au copii cu patologii neurogenetice reprezintă un aspect relevant pentru optimizarea proceselor de recuperare, facilitând corecția dezvoltării acestor copii. |
||||||
Cuvinte-cheie boli genetice, sindromul Down, sindromul Martin-Bell, diagnostic, dezvoltare psihoneurologică, genetic disease (GD), Down syndrome, Martin-Bell syndrome, Diagnosis, psychoneurological development |
||||||
|