Articolul precedent |
Articolul urmator |
363 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-29 23:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-31(478).09 (46) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2091) |
SM ISO690:2012 GRIGORAȘ, Emilia. Corintic și doric în romanul „Hronicul găinarilor” de Aureliu Busuioc. In: Rigoare exegetică și vocație pedagogică, Ed. 1, 17 martie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, pp. 70-74. ISBN 978-9975-62-481-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Rigoare exegetică și vocație pedagogică 2022 | ||||||
Conferința "Rigoare exegetică și vocație pedagogică" 1, Chişinău, Moldova, 17 martie 2022 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1-31(478).09 | ||||||
Pag. 70-74 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Debutând, ca romancier, în 1966, cu „Singur în fața dragostei” – scriere anti-sistem, de o surprinzătoare modernitate la acea vreme, întrucât ignora metoda realist-socialistă, propunând o nouă paradigmă literară – Aureliu Busuioc relua atunci tradițiile literaturii române interbelice, fiind, în Moldova sovietizată, printre cei dintâi care a reabilitat esteticul, intrând pe terenul literaturii moderne și inaugurând un nou început în romanul românesc. Dar, deși Aureliu Busuioc va păstra maniera ludică și ironică și în romanele ulterioare, totuși nu toate sunt de factură modernă, aparținând adică acelei categorii denumite de Nicolae Manolescu „roman ionic”, caracterizat prin impresia de autenticitate, prin subiectivitate, relatarea la persoana I etc. Întrucât, cu fiecare nou roman, Aureliu Busuioc venea cu o altă formulă narativă, textele acestora diferă din perspectiva construcției, a tematicii, a limbajului și, mai ales, a personajelor care – conectate, fără excepție, la contextul social-politic și cultural al epocii –sunt oportuniste sau adaptabile, manipulatori și manipulanți, ori exponenţi ai unei ideologii care le impune o identitate cameleonică. Acesta este și cazul romanului Hronicul Găinarilor (2006), a cărui narațiune cursivă, fluentă, cronologică, la persoana a treia – întreruptă frecvent de inserțiile naratorului la persoana întâi – evidențiază numai puțin de trei tipologii de personaje principale raportate la contextul istoric al diferitelor epoci. Privit din această perspectivă, Hronicul Găinarilor ilustrează cum nu se poate mai bine conceptul de roman corintic – conform clasificării propuse de N. Manolescu – caracterizat prin narațiune variabilă, la persoana I și a III-a, cu un subiect ambiguizat. Scriere complexă, aparținând deopotrivă categoriilor manolesciene de corintic și doric, Hronicul Găinarilor poate fi considerat un „roman total”, în măsura în care cuprinde atât elemente de roman mitic, istoric, alegoric, social, politic și chiar roman despre roman. Este ceea ce ne propunem să evidențiem în prezenta comunicare. |
||||||
Cuvinte-cheie modernism, estetic, formulă narativă, ionic, doric, corintic, personaj, context istoric, roman total, modernism, aesthetics, narrative formula, ionic, doric, corinthian, character, historical context, total novel |
||||||
|