Transdisciplinaritatea – un model integrat de abordare a instruirii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
432 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 18:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015 (948)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
MÂNDRUȚ, Octavian, MÂNDRUȚ, Ana-Marilena. Transdisciplinaritatea – un model integrat de abordare a instruirii. In: Abordări inter/transdisciplinare în predarea ştiinţelor reale, (concept STEAM).: Abordări inter/transdisciplinare în studierea matematicii (concept STEAM) . Studierea informaticii și tehnologiilor informaționale din perspectiva STEAM, 29-30 octombrie 2021, Chişinău. Chişinău: Universitatea de Stat din Tiraspol, 2021, Vol.1, pp. 272-294. ISBN 978-9975-76-357-8..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Abordări inter/transdisciplinare în predarea ştiinţelor reale, (concept STEAM).
Vol.1, 2021
Conferința "Abordări inter/transdisciplinare în predarea ştiinţelor reale, (concept STEAM)."
Chişinău, Moldova, 29-30 octombrie 2021

Transdisciplinaritatea – un model integrat de abordare a instruirii

CZU: 37.015

Pag. 272-294

Mândruț Octavian, Mândruț Ana-Marilena
 
Universitatea „Constantin Brancusi“ din Târgu-Jiu
 
 
Disponibil în IBN: 12 noiembrie 2021


Rezumat

Articolul de față se axează pe identificarea unor posibilități de realizare a elementelor esențiale presupuse de o învățare transversală, transdisciplinară, prin intermediul disciplinelor clasice. Transdisciplinaritatea în știință constituie un model de reunificare a preocupărilor științifice îndeosebi prin dimensiunea lor metodologică. Pentru învățământ, acest lucru este posibil în mod prioritar prin reunificarea tipurilor predominante de activități de învățare (și de acțiune) care sunt, în sens larg, similare pentru toate domeniile educaționale. Pornind de la modelul imaginat de D’Hainaut, a fost elaborat un model nou, cu 30 de activități de învățare, predominant transversale. Numărul acestora ar putea să fie mai mare, iar fiecare activitate predominantă cuprinde componente interioare identificabile. Raportat la domeniile de studii, este sugerată legătura dintre fiecare activitate de învățare și oportunitățile proprii disciplinei. Un model ideal de transdisciplinaritate ar trebui să organizeze activitatea de învățare pe aceste categorii transversale, ofertele de conținuturi fiind selectate în raport de necesitățile realizării acestora. Pe termen scurt, un astfel de model este greu de aplicat. În acest sens, soluția o reprezintă dezvoltarea activităților de învățare transversală prin intermediul disciplinelor școlare actuale. Un model pentru o disciplină școlară a pus în evidență varietatea deosebită a posibilităților de aplicare, în contextul actual.

This article focuses on identifying possibilities to achieve the essential elements entailed by transversal, transdisciplinary learning, through classic subjects. Transdisciplinarity in science is a model for reuniting scientific concerns, especially through their methodological dimension. In the case of education, this is possible mainly by reuniting the predominant types of learning (and action) activities, which are broadly similar for all educational domains. Building on the model imagined by D’Hainaut, a new model was elaborated, with 30 predominantly transversal learning activities. Their number could be greater, and each predominant activity comprises identifiable internal components. In relation to fields of study, it suggests a link between each learning activity and the specific opportunities of the subject. An ideal model of transdisciplinarity should organize the learning activity according to these transversal categories, content offers being selected in relation to their needs. On the short term, such a model is difficult to apply. In this sense, the solution is to develop transversal learning activities through current school subjects. A model for a school subject emphasizes the outstanding variety of application possibilities, in the current context.

Cuvinte-cheie
transdisciplinaritate, D’Hainaut, activităţi de învăţare, învățare transversală, model integrat,

transdisciplinarity, D’Hainaut, learning activities, transversal learning, integrated mo