Imaginea artistică și simbolul în grafica de carte a artistului plastic Isaie Cârmu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
384 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-14 22:53
SM ISO690:2012
ROKACHUK, Victoria. Imaginea artistică și simbolul în grafica de carte a artistului plastic Isaie Cârmu. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, pp. 114-115. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Imaginea artistică și simbolul în grafica de carte a artistului plastic Isaie Cârmu

Artistic image and symbol in Isaie Cârmu’s book graphics creation


Pag. 114-115

Rokachuk Victoria
 
Institute of Cultural Heritage
 
 
Disponibil în IBN: 29 august 2021


Rezumat

Grafica de carte a lui Isaie Cârmu din perioada timpurie a creației sale, ca și prezentarea grafică a mai multor artiști de carte moldovenească din etapa tardivă a perioadei sovietice, a avut un aspect monocrom de execuție în alb-negru, amintind uneori de tradiția clasică veche a gravurilor și a manuscriselor medievale. Tehnica în care a lucrat artistul a fost tuș, penel, peniță, în cazuri prezentării operelor scriitorilor contemporani, sau gravură, când erau ilustrate lucrările din clasica universală și cea românească, eposul național autohton sau opera literară ce era servită de ideologia perioadei sovietice. Cu trecerea timpului artistul va menționa: „Dragostea mea a fost, este şi va fi până la sfârşitul vieţii culoarea”. Și, totuși, artistul a reușit să creeze multe lucrări valoroase în varianta noncromatică, tonală, de negru pe alb, demonstrând tot diapazonul emoțiilor, trăirilor și gândurilor redate prin textele autorilor de diferite etnii și genuri literare. Elementul crochiului, expresia unui desen rapid, care, la prima vedere, poate crea impresia unui exercițiu „frivol”, denotă mai degrabă experiența și spiritul unui căutător de formule și expresii originale, la hotarul ître imagini dramatice și lirice, tonale și liniare, concepute cu multă pasiune, atenție, precauție și finețe. Cele mai reușite imagini aduse plastic până la aspectul de semn sau simbol vădesc talentul, abilitățile expresive, înalta ținută artistică și estetică a oprei lui Isaie Cârmu. Graficianul a practicat cu succes și grafica satirică, atingând anumite succese în domeniu și în cadrul afișului. Laconismul imaginilor de afiș sau metafora umoristică și grotescul proprii caricaturilor au pătruns și în ilustrațiile cărților prezentate artistic, în metodele și procedeiele de bază specifice manierii sale de creație. Treptat, de o importantă constantă devine pentru el reînnoirea principiilor de tratare și interpretare grafică a textelor literare. În alegerea unor forme originale de prezentare artistică, autorul recurgea la tehnici grafice variate, lucra în creion, tuș, peniță, acuarelă, pastel, guașă, cărbune, sanguină. Artistul a lucrat în tehnicile monotipiei, pointe seche, xilogravurii, colajului, folosind diferite combinări și tehnici mixte: acuarelă, pastel, guașă; tuș, acuarelă; pastel, acuarelă, creion, etc. În general, grafica de carte a lui Isaie Cârmu se bazează pe un caracter de design auster, fără înfrumusețări și detalii inutile, neînsemnate. Autorului îi este proprie capacitatea inerentă de a obține efectul dorit, explorând posibilitățile emoționale ale culorilor, dar și recurgând la versiuni în alb-negru, în funcție de esența tematică a lucrării, conștietizând în mod clar necesitatea utilizării obligatorii a imaginilor policrome sau monocrome. Tragedia, drama, comedia, patosul și grotescul au format diapazonul estetic al graficii de carte a lui Isaie Cârmu. Această gamă largă de categorii și simboluri artistul a reușit șă o abordeze datorită designului și ilustrării operelor clasicilor ruși, români și străini, a literaturii pentru copii, poveștilor popoarelor lumii, basmelor și poeziei populare autohtone. În toate lucrările ilustrate artistul a știut să perceapă cu precizie și să sublinieze grafic esența emoțională a textului. De aceea, probabil, pentru creația lui Isaie Cârmu mai puțin importantă a fost problema redării exacte a obiectelor sau imaginilor, a oglindirii directe a realității. Artistul a exercitat sarcina reflectării esenței lucrurilor și caracte relor personajelor, fără a urmări orbește narațiunea. În orice tip de publicații graficianul întotdeauna se baza pe compoziția și arhitectonica cărții văzute în întregime. Așadar, în reflectarea simbolului, la toate etapele evoluției de creație, abordarea principiilor de design, gustul, rafinamentul și cultura înaltă a prezentărilor artistice au fost specifice graficii de carte a lui Isaie Cârmu.

Cuvinte-cheie
grafică de carte, imagine, simbol, metaforă, grotesc,

book graphics, image, symbol, metaphor, grotesque