The moldovan bank fraud (2012-2015). A process tracing analysis of the Moldovan $1 billion money laundering
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
595 41
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 12:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
343.359(478) (2)
Infracțiuni împotriva statului (1061)
SM ISO690:2012
VARZARI, Alexandrina. The moldovan bank fraud (2012-2015). A process tracing analysis of the Moldovan $1 billion money laundering. In: Economie şi Sociologie, 2020, nr. 2, pp. 96-107. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.2-08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 2 / 2020 / ISSN 1857-4130

The moldovan bank fraud (2012-2015). A process tracing analysis of the Moldovan $1 billion money laundering

Frauda bancară din Republica Moldova (2012-2015). O analiză de urmărire a procesului de spălare a 1 miliard de dolari din trei bănci naționale moldovenești

Молдавское банковское мошенничество (2012-2015). Анализ процесса отслеживания отмывания денег в Молдове на сумму 1 миллиард

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.2-08
CZU: 343.359(478)
JEL: D73, E5, F5, F15

Pag. 96-107

Varzari Alexandrina
 
Copenhagen Business School
 
 
Disponibil în IBN: 4 ianuarie 2021


Rezumat

In the 2012-2015 period, $1 billion have been stolen from three Moldovan banks, which is the equivalent of 12% of the country’s GDP. The highly fraudulent environment in the RM allowed for the successful application of fraudulent schemes for three years, without it being seized and frozen. This paper seeks to decipher the schemes that were applied as well as argue how the integration into the European Union would have lowered the corruption and thereby prevent the fraud from happening. Even though several scholars discussed the bank fraud and how it affected the relationship between Moldova and the EU, they do not address how the steps of integration into the European Union could gradually regulate the level of corruption in the RM and subsequently eliminate the possible methods of committing the bank fraud. Through a comparative analysis of Romania and the Republic of Moldova, I aim to demonstrate that the difference between the level of corruption and the stability of the banking system in these two countries is due to EU membership. Further, through secondary analysis of qualitative data, and semi-constructed interviews, I conclude that, in theory, my argument holds – the instruments the EU applies on the candidate countries would not have allowed the fraudulent schemes to be put into action. However, the EU failed to apply the conditionality concept on Romania and thus, it is possible that the money laundering in the RM could have happened even if it had been a member of the EU.

După perioada 2012-2015, Republica Moldova a intrat într-o perioadă de stagnare economică din cauza fraudei bancare de 1 miliard de dolari, ceea ce reprezintă echivalentul a 12% din PIB-ul țării. Mediul extrem de fraudulos din RM a permis aplicarea cu succes a schemelor frauduloase timp de trei ani, fără a fi sesizate și înghețate. Această lucrare urmărește să descifreze schemele care au fost aplicate, precum și să argumenteze modul în care integrarea în UE ar fi scăzut corupția și, prin urmare, ar fi prevenit frauda. Chiar dacă mai mulți savanți au discutat despre frauda bancară și despre modul în care aceasta a afectat relația dintre Moldova și UE, aceștia nu abordează modul în care etapele de integrare în Uniunea Europeană ar putea reglementa treptat nivelul corupției din RM și ulterior elimina posibilele metode de comiterea fraudei bancare. Printr-o analiză comparativă a României și a Republicii Moldova, demonstrez că diferența dintre nivelul corupției și stabilitatea sistemului bancar din aceste două țări se datorează statutului de membru al UE. Mai mult, prin analiza secundară a datelor calitative și interviurilor, concluzionez că, teoretic, argumentul meu este valabil. Pe de altă parte, bazându-ne pe exemple empirice, UE nu a reușit să aplice conceptul de condiționalitate în România. Prin urmare, este posibil ca spălarea banilor în RM să se fi putut întâmpla chiar dacă ar fi fost membru al UE.

В период 2012-2015 годов из трех молдавских банков был украден 1 миллиард долларов, что эквивалентно 12% ВВП страны. Среда с высокой степенью коррупций в РМ позволила незаметно применять мошеннические схемы в течение трех лет. В этой статье расшифрованы применённые схемы, а также показано, как интеграция в ЕС снизила бы коррупцию и, таким образом, предотвратила бы мошенничество. Несмотря на то, что ученые обсуждали банковское мошенничество и то, как оно повлияло на отношения между Молдовой и ЕС, они не рассматривали, как шаги интеграции в Европейский Союз могли бы постепенно регулировать уровень коррупции в РМ и впоследствии устранить возможные методы совершение банковского мошенничества. Путем сравнительного анализа Румынии и Республики Молдова эта статья демонстрирует, что разница между уровнем коррупции и стабильностью банковской системы в этих двух странах обусловлена членством в ЕС. Кроме того, путем вторичного анализа качественных данных и интервью я прихожу к выводу, что теоретически мои аргументы верны, в то время как на самом деле ЕС не смог применить концепцию обусловленности в Румынии. Таким образом, не исключено, что отмывание денег в РМ могло произойти, даже если бы она была членом ЕС.

Cuvinte-cheie
bank fraud, Republic of Moldova, European Union, international relations, corruption, European integration,

frauda bancară, Republica Moldova, Uniunea Europeană, relaţii internaţionale, Corupţie, integrare europeană,

банковское мошенничество, Республика Молдова, Евросоюз, международные отношения, коррупция, европейская интеграция