Unele aspecte și perspective ale învățământului superior contemporan în contextul dezvoltării serviciului public în Republica Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1062 4
Ultima descărcare din IBN:
2021-04-02 13:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[378+351](478) (1)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2579)
Activități specifice administrației publice (1075)
SM ISO690:2012
RUSU, Victor. Unele aspecte și perspective ale învățământului superior contemporan în contextul dezvoltării serviciului public în Republica Moldova. In: Revista Naţională de Drept, 2018, nr. 4-6(210-212), pp. 82-87. ISSN 1811-0770. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3369965
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Naţională de Drept
Numărul 4-6(210-212) / 2018 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X

Unele aspecte și perspective ale învățământului superior contemporan în contextul dezvoltării serviciului public în Republica Moldova

Aspects and perspectives of contemporary higher education in the context of public service development in Republic of Moldova

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3369965
CZU: [378+351](478)

Pag. 82-87

Rusu Victor
 
Universitatea de Studii Europene din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2018


Rezumat

Este cert că instituțiile de învățământ superior contemporan au intrat în epoca unei mari transformări. Mediul în care activează s-a schimbat fundamental: cunoștințele și abilitățile profesionale au devenit principalul generator de dezvoltare economică. În același timp, universitatea nu mai este singurul furnizor de cunoștințe de înaltă calitate. Concurența pe piața serviciilor educationale și a învățământului universitar devine tot mai puternică. Eforturile realizate de educația națională în modernizarea și reformarea sistemului național de învățământ superior, în contextul rigorilor și exigențelor europene, nu ar fi atât de evidente, dacă nu ar fi fost sprijinite de partenerii noștri internaționali prin diferite programe comunitare. Promovarea reformelor în sistem ar putea fi realizată cu succes numai în ceea ce privește identificarea, preluarea bunelor practici europene în domeniu și implementarea/instituționalizarea elementelor benefice și valoroase ale sistemului național de învățământ superior. Aplicarea eficientă a dispozițiilor de reformă nu este posibilă decât dacă există un cadru de cooperare între cele trei părți. Guvernul trebuie să implementeze noi politici moderne în sistemul de învățământ superior, societatea civilă trebuie să-și asume responsabilitatea și disponibilitatea de a se angaja în procesele de reformă, iar instituțiile de învățământ superior trebuie să accepte noul context și să implementeze aspecte reformatoare la nivel instituțional, îmreună cu ceilalți doi actori, dar și cu piața forței de muncă.  

It is certain that contemporary higher education institutions have entered the era of great transformation. The environment they operate in has changed fundamentally: professional knowledge and skills have become the main generator of economic development. At the same time, the university is no longer the only provider of high-quality knowledge. Competition on the market of knowledge and academic education services is getting tougher. The efforts made by national education in modernizing and reforming the national higher educational system, in the context of European rigors and exigencies, would not be that obvious if they were not supported by our international partners through various community programs. The successful promotion of reforms in the educational system becomes possible only in terms of identifying, taking over good European practices in the field and implementing/ institutionalizing beneficial and valuable elements for the national higher education system. Good enforcement of reforming provisions is not possible unless there is a cooperative framework between the three main actors. The government shall implement new modern policies in higher education system; the civil society, on its turn shall take the responsibility and availability to be engaged in the reforming processes, and the higher education institutions shall accept the new context and implement the reforms on the institutional level, cooperating in the same way with the other two actors, meanwhile paying attention to the labour market

Cuvinte-cheie
instituții de învățământ superior, reforme, Guvern