Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1010 27 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-04 09:39 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.03.04 (2) |
Pictură (405) |
SM ISO690:2012 CIOBANU, Constantin. Problema textului și a imaginii în pictura medievală ortodoxă: o abordare structural-semiotică. In: Arta , 2015, nr. 1(AV), pp. 5-17. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | |||||||
Numărul 1(AV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | |||||||
|
|||||||
CZU: 75.03.04 | |||||||
Pag. 5-17 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Mulţimea de coduri întâlnită de noi în viaţa de zi de zi pare aproape infinită: codul alfabetic, codul Louis Braille (alfabetul pentru orbi), codul Morse, codul semnelor de circulaţie rutieră, codul zodiacal, codul calendaristic, diverse alte coduri cu caracter cronologic (cele 7 vârste ale omului, secolele-metale – de aur, de argint, de bronz, de fier ş. a.), codul planetar, codul genetic, codul mineralogic, codul vegetal, codul zoomorf ş. a. Programele iconografice ale bisericilor sunt şi ele coduri. Aici diferite părţi concrete ale suprafeţelor interioare sau exterioare ale edificiului de cult (bolţile, turlele, pandantivii, calotele cupolelor, concele absidelor, arcurile de triumf, stâlpii şi coloanele, ambrazurile uşilor, glafurile ferestrelor etc.) se codifică în teme şi subiecte iconografice (cu alte cuvinte – în tipuri iconografice). Astfel calota cupolei centrale este asociată imaginii Pantocratorului, tamburul cupolei – ierarhiilor cereşti sau profeţilor veterotestamentari, pandantivele – evangheliştilor, conca absidei altarului – Maicii Domnului cu pruncul Iisus flancată de Arhangheli, registrul mediu al absidei altarului – Euharistiei, registrul inferior al aceleiaşi abside – Amnosului şi ierarhilor, proscomidia – viziunii sfântului Petru al Alexandriei, diaconicul – întâmpinării Domnului, arcul triumfal – medalioanelor, registrele medii ale pereţilor naosului – ciclului cristologic, registrul inferior al pereţilor naosului – sfinţilor militari, jumătatea sudică a peretelui de vest al naosului – tabloului votiv, ambrazura uşii dintre naos şi pronaos – sfinţilor Zosima şi Maria Egipteanca, bolta ambrazurii – mâinii lui Dumnezeu, gropniţa – Menologului, bolta pronaosului – Maicii Domnului de tip Blacherniotissa, pandantivele bolţii pronaosului – melozilor, peretele de est al exonartexului – Judecăţii de apoi ş.a.m.d. Partea a doua a articolului este consacrată particularităţilor iconografice ale ilustrării Acatistului Maicii Domnului în picturile murale din Moldova secolului al XVI-lea, iar partea a treia – problematicii limbii slavone bisericeşti în calitate de cod cultural al Răsăritului ortodox medieval. |
|||||||
Cuvinte-cheie Imnul Acatist, artă ortodoxă, arta medievala româneasca, pictură medievală, cod, text, frescă, iconografie, imagine, scriere, semantică, semiotică, semn |
|||||||
|