Problema textului și a imaginii în pictura medievală ortodoxă: o abordare structural-semiotică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1010 27
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-04 09:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.03.04 (2)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Constantin. Problema textului și a imaginii în pictura medievală ortodoxă: o abordare structural-semiotică. In: Arta , 2015, nr. 1(AV), pp. 5-17. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Problema textului și a imaginii în pictura medievală ortodoxă: o abordare structural-semiotică
CZU: 75.03.04

Pag. 5-17

Ciobanu Constantin
 
Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Bucureşti
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 23 iunie 2016


Rezumat

Mulţimea de coduri întâlnită de noi în viaţa de zi de zi pare aproape infinită: codul alfabetic, codul Louis Braille (alfabetul pentru orbi), codul Morse, codul semnelor de circulaţie rutieră, codul zodiacal, codul calendaristic, diverse alte coduri cu caracter cronologic (cele 7 vârste ale omului, secolele-metale – de aur, de argint, de bronz, de fier ş. a.), codul planetar, codul genetic, codul mineralogic, codul vegetal, codul zoomorf ş. a. Programele iconografice ale bisericilor sunt şi ele coduri. Aici diferite părţi concrete ale suprafeţelor interioare sau exterioare ale edificiului de cult (bolţile, turlele, pandantivii, calotele cupolelor, concele absidelor, arcurile de triumf, stâlpii şi coloanele, ambrazurile uşilor, glafurile ferestrelor etc.) se codifică în teme şi subiecte iconografice (cu alte cuvinte – în tipuri iconografice). Astfel calota cupolei centrale este asociată imaginii Pantocratorului, tamburul cupolei – ierarhiilor cereşti sau profeţilor veterotestamentari, pandantivele – evangheliştilor, conca absidei altarului – Maicii Domnului cu pruncul Iisus flancată de Arhangheli, registrul mediu al absidei altarului – Euharistiei, registrul inferior al aceleiaşi abside – Amnosului şi ierarhilor, proscomidia – viziunii sfântului Petru al Alexandriei, diaconicul – întâmpinării Domnului, arcul triumfal – medalioanelor, registrele medii ale pereţilor naosului – ciclului cristologic, registrul inferior al pereţilor naosului – sfinţilor militari, jumătatea sudică a peretelui de vest al naosului – tabloului votiv, ambrazura uşii dintre naos şi pronaos – sfinţilor Zosima şi Maria Egipteanca, bolta ambrazurii – mâinii lui Dumnezeu, gropniţa – Menologului, bolta pronaosului – Maicii Domnului de tip Blacherniotissa, pandantivele bolţii pronaosului – melozilor, peretele de est al exonartexului – Judecăţii de apoi ş.a.m.d. Partea a doua a articolului este consacrată particularităţilor iconografice ale ilustrării Acatistului Maicii Domnului în picturile murale din Moldova secolului al XVI-lea, iar partea a treia – problematicii limbii slavone bisericeşti în calitate de cod cultural al Răsăritului ortodox medieval.

Text and image issues in medieval Orthodox painting: a structural-semiotic approach The multitude of codes encountered by us in everyday life seem almost infinite: the alphabetic code, Louis Braille code (alphabet for the blind), the Morse code, the code of road signs, the zodiac code, the calendar code, various other chronological codes (the seven ages of man, the metal centuries (gold, silver, bronze, iron and other), the planetary code, the genetic code, the mineralogical code, the vegetable code, the zoomorphic code, etc. The iconographic programmes decorating the churches are also codes. Here, various parts of the interior or exterior surfaces of the worship building (walls, domes, pendants, drums of the domes, apses, semi-domes or conchs, triumphal arches, pillars and columns, embrasures of doors, window splays, etc.) are coded in iconographic themes and subjects (in other words – in iconographic types). Thus, the image in the central dome is reserved for Pantocrator, the drum of the dome – for the heavenly hierarchies and Old Testament prophets, the pendants – for evangelists, the conch of sanctuary apse – for Virgin Mary with baby Jesus, flanked by Archangels, the middle register of sanctuary apse – for the Eucharist, the lower register of the same apse – for the holy hierarchs and the Holy Lamb on the paten, the proskomidi – for the Vision of St. Peter of Alexandria, the apodosis – for the Presentation of the Lord, the triumphal arch – for the medallions with Saints, the average registers of the nave walls – for the Christological cycle, the lower register of the nave walls – for military Saints, the southern half of the west wall of the nave – for the votive painting etc. The second part of the article is dedicated to the iconographic particularities of the Akathist Hymn in Moldovan mural paintings of the sixteenth century. The third part is devoted to the problems of Slavonic church language as a cultural code of medieval Orthodox East.

Cuvinte-cheie
Imnul Acatist, artă ortodoxă, arta medievala româneasca, pictură medievală,

cod, text,

frescă, iconografie, imagine, scriere, semantică, semiotică, semn