Inclusion of children with special educational needs in regular schools: students attitudes and perceptions
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1929 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-13 16:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.74:376.1(478) (1)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (790)
Educația, instruirea unor categorii speciale de persoane. Învățământ special (606)
SM ISO690:2012
MALCOCI, Ludmila. Inclusion of children with special educational needs in regular schools: students attitudes and perceptions. In: Economie şi Sociologie, 2015, nr. 3, pp. 39-46. ISSN 1857-4130.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 3 / 2015 / ISSN 1857-4130

Inclusion of children with special educational needs in regular schools: students attitudes and perceptions
CZU: 316.74:376.1(478)

Pag. 39-46

Malcoci Ludmila
 
Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2016


Rezumat

The Republic of Moldova started the process of deinstitutionalization of children with disabilities/and special educational needs and their inclusion in biological families and mainstream community based services. Alongside with the deinstitutionalization, inclusion of children with special educational needs in regular community schools became a strategic direction of the educational policies in Moldova. In 2014, the Alliance of NGOs in the field of Social Protection of Family and Child conducted a research on assessment of inclusive education models implemented in pilot schools with the aim to identify positive practices, learned lessons and challenges in developing policies in the field of evidence-based education2 The research was conducted in 20 pilot schools from 12 counties. There were interviewed 200 teachers, 20 school managers, 360 students (162 pupils with SEN, 112 students studying in classes with children with SEN and 86 children studying in classes with no students having SEN). 10 focus group discussions with caregivers, students, teachers, parents (all in total 100 participants) and 6 interviews with the general directorates of education and mayors were conducted. The article is focused on comparative analysis of perceptions, attitudes and behaviors of students with SEN and typical students regarding the inclusion of children with SEN in regular schools. The author concluded that the implementation of inclusive education resulted in rather positive changes in respective schools: provision with materials, modern devices, improvement of teaching quality and methods, change in the behaviors of children with SEN and in typical children; the typical children have positive attitudes and perceptions regarding the inclusion of children with SEN in their regular community schools; the level of school satisfaction of both: children with SEN and typical children is pretty high; the social and learning environment in pilot schools is friendly and started to be adapted to children individual needs; the both: children with SEN and typical children have high level of self-esteem and confidence. However, there are still some differences in attitudes and perceptions as regarding the inclusive education of children with SEN: in focus group discussions some of typical children claim that sometimes the children with SEN feel uncomfortable at school because they are discriminated/ignored by their classmates; some of children with SEN have disruptive behaviors and disturb the attention of other children in classes. The children with SEN are less involved than their typical peers in classes and in extra-curricular activities and have less friends in schools and outside the schools.

Republica Moldova a început procesul de dezinstituționalizare a copiilor cu dizabilități/și cerințe educaționale speciale (CES) și incluziunea lor în familiile biologice și în serviciile sociale din comunitate. În acest context, incluziunea copiilor cu CES în școlile din comunitate a devenit o direcție strategică a politicilor educaționale din Republica Moldova. În anul 2014, Alianța ONG-urilor din domeniul Protecției Sociale a Familiei și Copilului a efectuat o cercetare în vederea evaluării modelelor de educație incluzivă implementate în școlile-pilot cu scopul identificării practicilor pozitive, a lecțiilor învățate și a provocărilor pentru dezvoltarea politicilor educaționale bazate pe dovezi3. Cercetarea a fost efectuată în 20 de școli-pilot din 12 raioane. Au fost intervievați 200 de pedagogi, 20 de manageri școlari, 360 de elevi (inclusiv 162 elevi cu CES, 112 elevi tipici din clasele în care învață elevi cu CES și 86 de elevi tipici din clasele în care nu învață elevi cu CES). Au fost organizate 10 focus-grupuri cu părinții, studenții, pedagogii (în total 100 de persoane) și 6 interviuri cu reprezentanții Departamentelor Educație din raioane și cu primari. Articolul analizează percepțiile, atitudinile și comportamentele elevilor cu CES și cele ale elevilor tipici referitor la incluziunea educațională a elevilor cu CES în școlile din comunitate. Autorul conchide următoarele: implementarea educației inclusive a condus la schimbări pozitive în școlile respective, și anume: asigurarea cu material didactic și echipament modern, îmbunătățirea metodelor de predare și a calității predării, îmbunătățirea comportamentului copiilor cu CES și al copiilor tipici; elevii tipici manifestă atitudini și percepții pozitive privind incluziunea educațională a copiilor cu CES în școlile comunitare; gradul de satisfacție de școală a elevilor cu CES și a elevilor tipici de școală este destul de înalt; mediul social și de învățare în școlile-pilot este prietenos și în continuă adaptare în funcție de nevoile individualizate ale elevilor; ambele grupuri de copii – cu CES și tipici – au un nivel înalt de autoapreciere și încredere în forțele proprii. Cu toate acestea, continuă să existe anumite diferențe în atitudinile și percepțiile elevilor referitor la incluziunea educațională a copiilor cu CES în școlile din comunitate: unii elevi tipici au menționat în focus-grupuri că uneori elevii cu CES nu se simt confortabil la școală, deoarece sunt discriminați de către colegi; unii elevi cu CES manifestă un comportament deviant la orele de clasă și întrerup lecțiile. Cercetarea, de asemenea, a evidențiat faptul că elevii cu CES sunt implicați mai puțin la lecții, precum și în activitățile extracurriculare și au mai puțini prieteni în școală și în comunitate. Cuvinte-cheie: educație, integrare, incluziune, copii cu cerințe educaționale speciale, servicii de suport educațional, atitudini, cunoștințe, comportamente.

Республика Молдова начала процесс де-институционализации детей с ограниченными возможностями/и особыми образовательными потребностями (ООП) и их включения в биологические семьи и основные услуги на уровне сообщества. Наряду с де-институционализацией, включение детей с особыми образовательными потребностями в обычных школах стало стратегическим направлением образовательной политики в Республике Молдова. В 2014 году Альянс НПО в области социальной защиты семьи и ребенка провел исследование по оценке моделей инклюзивного образования, реализуемых в пилотных школах с целью выявления положительных практик, извлечения уроков и выявления проблем для разработки политики в области образования на основе доказательств. Исследование было проведено в 20 пилотных школах с 12 районов. Были опрошены 200 преподавателей, 20 руководителей школ, 360 студентов (162 учеников с ООП, 112 студентов, обучающихся в классах с детьми с ООП и 86 детей, обучающихся в классах без студентов с ООП). Были проведены 10 фокус-групп с учениками, учителями, родителями (всего – 100 участников) и 6 интервью с представителями районных отделов образования и мэрами, мэров. Автор анализирует восприятия, отношения и поведения учащихся с ООП и типичных учеников относительно включения детей с ООП в обычных школах. На основе анализа, автор пришел к выводу что реализация инклюзивного образования привело к довольно позитивным изменениям в соответствующих школах, включительно: обеспечение нужными дидактическими материалами и современными устройствами, улучшение качества и методов преподавания, изменение поведения детей с ООП и обычных детей. Типичные дети относятся и воспринимают положительно включение детей с ООП в обычные школы. Дети с ООП и обычные дети имеют довольно высокий уровень удовлетворенности школой. Пилотные школы характеризуются дружественной социальной и образовательной средой; в пилотных школах начался процесс адаптации образовательной среды к индивидуальным потребностям детей. Дети с ООП и обычные детей имеют высокий уровень самооценки и уверенности в себе, что касается достижения высоких результатов в учебе. Вместе с тем, автор доказывает, что еще существуют некоторые различия в восприятиях относительно инклюзивного образования детей с ООП. Некоторые типичные дети высказались во время фокус групп, что иногда дети с ООП чувствуют себя некомфортно в школе, потому что они подвергаются дискриминации, игнорированы своими одноклассниками. Некоторые дети с ООП имеют разрушительное поведение и нарушают дисциплину на уроках, мешают работать другим ученикам. Дети с ООП меньше вовлечены на уроках и во время внеклассных мероприятий и имеют меньше друзей в школах и вне школы.

Cuvinte-cheie
education, integration, inclusion, children with special educational needs, educational support services, attitudes,

mainstreaming, knowledge and behaviors