Competența organului de urmărire penală al Centrului Național Anticorupție în contextul ultimelor modificări ale Codului de procedură penală
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
67 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-22 14:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
343.1 (1419)
Acțiune penală. Investigație penală. Procedură penală (1394)
SM ISO690:2012
COSTISANU, Vitalie. Competența organului de urmărire penală al Centrului Național Anticorupție în contextul ultimelor modificări ale Codului de procedură penală. In: Legea şi Viaţa, 2023, nr. 4(376), pp. 85-98. ISSN 2587-4365. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10725720
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Legea şi Viaţa
Numărul 4(376) / 2023 / ISSN 2587-4365 /ISSNe 2587-4373

Competența organului de urmărire penală al Centrului Național Anticorupție în contextul ultimelor modificări ale Codului de procedură penală

The competence of the criminal prosecution body of the National Anti-Corruption Center in the context of the latest changes to the criminal procedure codee

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.10725720
CZU: 343.1

Pag. 85-98

Costisanu Vitalie12
 
1 Academia „Ştefan cel Mare“ a MAI al Republicii Moldova ,
2 Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS)
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2024


Rezumat

Prezentul articol este consacrat domeniului competenței organelor de urmărire penală. Acesta are ca obiect de studiu competența organului de urmărire penală a Centrului Național Anticorupție în lumina modificărilor operate la nivelul Legii procesual-penale. Scopul acestui studiu a fost de a determina locul și rolul Centrului Național Anticorupție în contextul organelor de urmărire penală prin prisma noilor competențe materiale atribuite. Concluzia finală este că, în mod neîntemeiat, a fost transmisă atribuția de conducere cu organul de urmărire penală a Centrului Național Anticorupție (CNA) din competența Procuraturii Anticorupție în cea a Procuraturii mun. Chișinău. Totodată s-a constatat că și competența materială a organului de urmărire penală a Centrului Național Anticorupție a fost extinsă, depășind limitele infracțiunilor de corupție și ale celor conexe, ca să ajungă să cuprindă categorii de infracțiuni care anterior se regăseau în competența altor organe de urmărire penală și vizează domenii ce țin de securitatea economică și politică a statului. Lărgirea competenței acestor domenii se pare că a fost condiționată de realitățile momentului în care s-a pomenit Republica Moldova atât pe plan economic, cât și pe cel politic, existând necesitatea de a proteja entitatea statală împotriva unor noi „excese financiare” din partea exponenților politici, cum ar fi „Furtul Miliardului”.

This article is devoted to the field of competence of criminal investigation bodies and has as its object of study the competence of the criminal investigation body of the National Anticorruption Center in the light of the changes made to the Criminal Procedure Law. The purpose of this study was to determine the place and role of the National Anticorruption Center in the context of criminal prosecution bodies through the prism of the new assigned material powers. The final conclusion is that the authority to manage the criminal investigation body of the National Anti-Corruption Center from the competence of the Anti-Corruption Prosecutor's Office was unjustifiably transferred to the competence of the Chisinau Municipal Prosecutor's Office. At the same time, it was found that the material competence of the criminal investigation body of the National Anticorruption Center was extended, exceeding the limits of corruption and related crimes, reaching to include categories of crimes that were previously within the competence of other criminal investigation bodies and targeting areas that they concern the economic and political security of the state. The broadening of the competence in these areas seems to have been conditioned by the realities of the moment when the Republic of Moldova was mentioned, both economically and politically, and the need to protect the state entity against new "financial excesses" on the part of political exponents similar to "Theft" Billion".

Cuvinte-cheie
organ de urmărire penală, Centrul Național Anticorupție, urmărire penală, competența organului de urmărire penală, competență materială, competenţa teritorială, acțiuni de urmărire penală, infracțiuni de corupție și conexe,

criminal investigation body, National Anticorruption Center, criminal investigation, jurisdiction of the criminal investigation body, substantive jurisdiction, territorial jurisdiction, criminal prosecution actions, corruption and related crimes