Tendințe și valori cultural-artistice europene în arta plastică națională
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
66 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-18 12:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73.03(478)ʺ19ʺ (1)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
URSACHI, Rodica. Tendințe și valori cultural-artistice europene în arta plastică națională. In: EU: Building links to Eastern Partnership Countries, Ed. Ediția 1, 15-16 martie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, Ediția 1, pp. 182-188. ISBN 978-9975-175-46-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EU: Building links to Eastern Partnership Countries
Ediția 1, 2023
Conferința "EU: Building links to Eastern Partnership Countries"
Ediția 1, Chişinău, Moldova, 15-16 martie 2023

Tendințe și valori cultural-artistice europene în arta plastică națională

European cultural-artistic trends and values in national fine art

CZU: 73.03(478)ʺ19ʺ

Pag. 182-188

Ursachi Rodica
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 5 ianuarie 2024


Rezumat

The article describes the cultural context of the evolution of national fine arts in the 20th century. The character of the art of this period is heterogeneous, varied and reflects various sources of influence in the process of formation. Art from the first half of the century. The 20th century knows two vectors of development – 1) “Eastern”, based on the Russian school and 2) West-European, of a modernist nature. In the present study, the focus is on the “western” direction that strongly influenced RomanianBessarabian artists from the beginning of the 20th century. The visual artists from Bessarabia had the opportunity, until 1940, to familiarize themselves during their studies in the big cities of Europe (Paris, Rome, Munich, etc.) with the styles and principles of Western art, which they later implemented in their own creation. The most representative artists who had their studies in the great European cultural centers are: M. Petrașcu, N. Arbore, A. Baillayre, Șn. Cogan, M. Cogan, E. Maleševschi, C. Cobizeva, L. Dubinovschi, M. Gamburd, V. Rusu Ciobanu, M. Grecu, A. Negura, I. Platon etc. The artists synthesized the knowledge obtained abroad, creating original plastic works through which they diversified the aspect of national plastic art.

În articol este descris contextul cultural al evoluției artelor plastice naționale din secolul al XX-lea. Caracterul artei din această perioadă este eterogen și variat și reflectă diverse surse de influență în procesul de constituire. Arta din prima jumătate a sec. al XX-lea cunoaște doi vectori de dezvoltare – 1) „estic”, bazat pe școala rusească și 2) vest-european, de factură modernistă. În prezentul studiu, accentul este pus pe direcția „occidentală” care a influențat puternic artiștii români-basarabeni de la începutul secolului XX. Artiștii plastici din Basarabia au avut posibilitatea, până în anul 1940, să se familiarizeze în timpul studiilor în marile orașe ale Europei (Paris, Roma, Bruxelles, München ș.a.) cu stilurile și principiile artei occidentale, pe care ulterior le-au implementat în propria creație. Artiștii cei mai reprezentativi cu studii în marile centre culturale europene sunt: M. Petrașcu, N. Arbore, A. Baillayre, Șn. Cogan, M. Cogan, E. Maleșevschi, C. Cobizeva, L. Dubinovschi, M. Gamburd, V. Rusu Ciobanu, M. Grecu, A. Negură, I. Platon ș.a. Artiștii au sintetizat cunoștințele obținute în străinătate, realizând opere de creație originale prin care au diversificat aspectul artei plastice naționale.

Cuvinte-cheie
fine art, artists, creation, Western European, stylistic trends, current art,

artă plastică, artiști, creaţie, vest-european, tendinţe stilistice, curente artistice