Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
94 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-05 15:48 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.02(478)(091) (1) |
Pictură (405) |
SM ISO690:2012 URSACHI, Rodica. Raporturi cromatice în pictura artiștilor basarabeni din perioada postbelică. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2023, nr. 3, pp. 61-68. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.59295/DIA.2023.3.08 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Dialogica, revista de studii culturale si literatura | |||||||
Numărul 3 / 2023 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.59295/DIA.2023.3.08 | |||||||
CZU: 75.02(478)(091) | |||||||
Pag. 61-68 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Articolul vizează problema modalității de prezentare plastică sub raport cromatic în pictura artiștilor plastici din anii ’40–’50. În primul deceniu postbelic, cultura națională din teritoriul dintre Nistru și Prut este supusă unor restricții ideologice severe, ce au avut un puternic impact asupra vieții artistice. Noile cerințe modifică viziunea artistică a plasticienilor și axează arta națională pe estetica „realismului socialist”, cu accent pe tematica socială și istorică, redată într-un pronunțat caracter narativ-literar. Sub aspect stilistic, pictura din perioada postbelică relevă o modalitate de exprimare plastică și o predilecție cromatică cu reminiscențe ale tradiției academice – manieră plein-air-istă, tehnică „non-finit”, modelare a formei prin metoda clarobscurului, utilizarea tipului de contrast tonal, colorit întunecat de nuanțe calde (ocru-brun, gri-oliv ș.a.). Printre artiștii care s-au racordat noilor cerințe ale vremii și care au practicat o pictură de influență „peredvijnicistă” sunt M. Gamburd, D. Sevastianov, A. Baranovici ș.a. Transformările socio-culturale după anii 1956–1957 au dus la „eliberarea” viziunii artistice de convenționalismul „realismului socialist”. Conform rezultatului unei cromograme realizate de către autor reiese că, în pictura națională din perioada postbelică prevalează, cu un raport de cca 43%, culorile întunecate de nuanță caldă. |
|||||||
Cuvinte-cheie culoare, pictură, nuanță, tonalitate, contrast, artist, tablou, realism socialist, color, painting, hue, tonality, contrast, artist, painting, socialist realism |
|||||||
|