Nicolae Iorga: cugetări despre învățământ și educație
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
118 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-02 19:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37(498)(091)(092) (1)
Educație (14334)
SM ISO690:2012
COANDĂ, Svetlana. Nicolae Iorga: cugetări despre învățământ și educație. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2023, nr. 4(174), pp. 145-151. ISSN 1811-2668. DOI: https://doi.org/10.59295/sum4(174)2023_19
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(174) / 2023 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Nicolae Iorga: cugetări despre învățământ și educație

Nicolae Iorga: thoughts on teaching and education

DOI:https://doi.org/10.59295/sum4(174)2023_19
CZU: 37(498)(091)(092)

Pag. 145-151

Coandă Svetlana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 14 noiembrie 2023


Rezumat

În articol sunt analizate cugetările despre învățământ și educație ale lui Nicolae Iorga (1871-1940) – mare istoric, publicist, om politic, scriitor, profesor. Una dintre cele mai importante lucrări ale lui Nicolae Iorga este Istoria învățământului românesc, publicată în anul 1928 și reeditată în anul 1971. În această lucrare, Nicolae Iorga a făcut aprecieri critice asupra diverselor sisteme și proiecte de modernizare a învățământului din România, susținând și promovând viziuni reformatoare și novatoare. Nicolae Iorga menționa rolul decisiv în educație și învățământ al limbii materne, accentua insistent impactul școlii naționale în lupta cu ceea ce el numea „tendințele de deznaționalizare”. În viziunea acestui mare gânditor, principalul scop al învățământului și educației este „pregătirea omului complect, care să nu se încurce în viaţă, ci s-o înţeleagă, s-o domine şi s-o sporească”, aportul profesorilor fiind unul decisiv în atingerea acestui scop.

The article analyzes the thoughts on education of Nicolae Iorga (1871-1940) - great historian, publicist, politician, writer, teacher. One of Nicolae Iorga’s most important works is the History of Romanian Education, published in 1928 and re-edited in 1971. In this work, Nicolae Iorga made critical assessments of the various systems and projects to modernize education in Romania, supporting and promoting reforming and innovative visions. Nicolae Iorga mentioned the decisive role of the mother tongue in education and training, he insisted on the impact of the national school in the fight against what he called ,,denationalization tendencies”. In the vision of this great thinker, the main goal of education is ,,the preparation of the complete person, who does not get confused in life, but understands it, dominates it and increases it”, the contribution of teachers being a decisive one in achieving this goal.

Cuvinte-cheie
învăţământ, educaţie, dezvoltare culturală, integrare umană, școală națională, reformă școlară, metode de predare, spirit naţional, educaţie morală, activitate practică,

education, cultural development, human integration, national school, school reform, teaching methods, national spirit, moral education, practical activity