Educația gândirii critice ca bază a dezvoltării durabile bazate pe știința deschisă
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
157 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-10 21:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.015.3+001.89 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
Metodologia generală. Metode științifice și tehnice de cercetare. Analiza și sinteza științifică (1147)
SM ISO690:2012
ŢURCAN, Nelly. Educația gândirii critice ca bază a dezvoltării durabile bazate pe știința deschisă. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Educație și gândire critică, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2022, Ediția a 5-a, pp. 87-88. ISBN 978-9975-159-95-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane
Ediția a 5-a, 2022
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"
Chişinău, Moldova, 17-18 noiembrie 2022

Educația gândirii critice ca bază a dezvoltării durabile bazate pe știința deschisă

Critical thinking education as basis of open science based sustainable development

CZU: 37.015.3+001.89

Pag. 87-88

Ţurcan Nelly
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 iulie 2023


Rezumat

Secolul al 21-lea solicită resurse umane competente și de înaltă calitate. Problema dezvoltării gândirii critice devine importantă în politicile educaționale internaționale și naționale ca mijloc de promovare a cetățeniei active și, la rândul său, a dezvoltării durabile. Gândirea critică este una dintre cele mai dificile competențe pentru formarea profesională, dar totuși ea este una dintre competențele cheie ale educației pentru dezvoltare durabilă. Deși sunt relativ puține cercetări privind relația dintre abordările didactice și competențele de durabilitate, este cert că modalitățile alternative de învățare, cum ar fi învățarea bazată pe proiecte, activitatea și cercetarea multidisciplinară și interdisciplinară, sunt mai eficiente în dobândirea acestei competențe. Astfel de alternative sunt oferite de practicile Științei Deschise. Toate elementele Științei Deschise, inclusiv acces deschis la publicații și date, colaborarea și comunicare deschisă, evaluare deschisă, resurse educaționale deschise ș.a. sunt extensii ale modului tradițional de a obține deschiderea în știință și educație, care minimizează inegalitățile, inclusiv în ceea ce privește accesul la știință, oferind șanse egale, de exemplu pentru acces la rezultatele cercetărilor, colaborare și includerea unor părți mai mari ale societății în știință. Acest lucru facilitează introducerea de noi întrebări de cercetare, promovând astfel gândirea critică, precum și expertiza științifică în societate. Întrucât cercetarea este o parte esențială a învățământului superior, instrumentele Științei Deschise își propune să ajute să echipeze studenții din învățământul superior cu abilitățile de Știință Deschisă de care au nevoie pentru a naviga în mediul de cercetare modern al erei digitale.

The 21st century demands competent and high-quality human resources. The issue of developing critical thinking is becoming important in international and national educational policies as a means of promoting active citizenship and, in turn, sustainable development.Critical thinking is one of the most difficult skills to acquire, yet it is one of the key skills of education for sustainable development. Although there is relatively little research on the relationship between teaching approaches and sustainability competences, it is certain that alternative ways of learning, such as project-based learning, multidisciplinary and interdisciplinary activity and research, are more effective in acquiring this competence. Such alternatives are offered by Open Science practices. All elements of Open Science, including open access to publications and data, open collaboration and communication, open assessment, open educational resources, etc. are extensions of the traditional way of achieving openness in science and education, which minimizes inequalities, including in access to science, by providing equal opportunities, for example for access to research results, collaboration and the inclusion of larger parts of society in science. This facilitates the introduction of new research questions, thereby promoting critical thinking as well as scientific expertise in society. As research is an essential part of higher education, the Open Science tools aim to help equip higher education students with the Open Science skills they need to navigate the modern research environment of the digital age.

Cuvinte-cheie
educația gândirii critice, dezvoltare durabilă, Știință Deschisă, competențe pentru practicile științei deschise,

critical thinking education, sustainable development, open science, competencies for open science practices