Geţii şi sciţii: o construcţie a proceselor de diferenţiere etnică în arheologie
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
269 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-17 15:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
902/903”638”:39 (1)
Arheologie (937)
Preistorie. Vestigii preistorice, artefacte, antichități (2097)
Vestigii culturale ale diferitelor perioade istorice (3383)
Monografii regionale. Studiul unei localități (4753)
Probleme generale ale geografiei. Geografia ca știință. Expediții. Călătorii. (6223)
Geografie generală. Știința factorilor geografici (geografie sistematică). Geografie teoretică (7832)
Reprezentări prin mijloace neliterare, netextuale ale unei regiuni (9485)
Geografie regională (11149)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2219)
SM ISO690:2012
COROBCEAN, Andrei. Geţii şi sciţii: o construcţie a proceselor de diferenţiere etnică în arheologie. In: Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei, Ed. 1, 15-18 august 2019, Crihana Veche (Cahul). Crihana Veche (Cahul): ICBE, 2019, pp. 49-50. ISBN 978-9975-84-XXX.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei 2019
Conferința "Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei"
1, Crihana Veche (Cahul), Moldova, 15-18 august 2019

Geţii şi sciţii: o construcţie a proceselor de diferenţiere etnică în arheologie

CZU: 902/903”638”:39

Pag. 49-50

Corobcean Andrei12
 
1 Institutul de Cercetări Bioarheologice şi Etnoculturale,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 februarie 2023


Rezumat

Începutul celei de-a doua epoci a fierului în spaţiul carpatonistrean reflectă procese etnoculturale de interferenţă, diferenţiere şi uniformizare, în care au fost implicate într-o măsură mai mare atât comunităţi traco-getice, cât şi elementele nord-pontice de tradiţie scitică. Corelarea materialului arheologic cu sursele narative antice a permis reconstituirea unei situaţii paleoetnografice, apreciindu-se caracterul uniform şi stabil al culturii materiale din secolele IV-III a. Chr. Acest caracter este considerat tributar unei continuităţi genetice din prima epocă a fierului, dar şi de predominarea unui masiv etnic relativ unitar. În istoriografie s-a constatat acceptarea generală a unui set stabil de categorii de vestigii arheologice pentru atribuirea „getică” ori „scitică” : ceramica lucrată cu mâna, ritualul funerar şi elementele de artă aplicativă. În general, istoriografia secolului XX a furnizat o mulţime de controverse legate de posibilităţile de interpretare etnică a vestigiilor arheologice puse în legătură cu corespondenţele istorico-geografice. Încercările de a corela datele arheologice cu cele narative au fost destul de tentante anume în ceea ce priveşte epoca fierului – cea care ilustrează o dihotomie provocatoare între civilizaţia antică şi comunităţile protoistorice din Europa. În cazul epocii fierului din spaţiul nord şi nord-vest pontic, arheologia şi-a îndreptat deseori atenţia asupra unor clasificări etnice, inspirate din tradiţia istoricăgreacă în special. Asemenea clasificări, argumentate suficient sau nu prin datele arheologice, au generat nu atât dihotomii etnice, cât etnografice: geţi sedentari – sciţi nomazi, geţi autohtoni – sciţi alogeni, geţi agricultori – sciţi crescători de animale, războinici. Această corespondenţă între etnonim şi cultură, reflectată arheologic, devine uneori atât de categorică, încât poate oferi suficient spaţiu pentru speculaţii.