Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
320 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-30 15:33 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.2 (61) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
SM ISO690:2012 GALAICU, Violina. Cântarea monodică bizantină din spaţiul românesc versus cântarea religioasă multivocală: divergenţe și convergenţe. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 7-11. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.01 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.01 | ||||||
CZU: 783.2 | ||||||
Pag. 7-11 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Printre agenţii infi ltrării multivocalităţii în cântarea de strană autohtonă se numără curentul reformator venit din Apus prin Ardeal, precum și actul unirii cu Roma a unei părţi a românimii transilvănene (1701). Piesele corale catolice se insinuează în manuscrise paltice, fi ind atestat, inclusiv, fenomenul curios al transpunerii cântării religioase plurivocale în sistemul semiografi c bizantin. Cele două fi loane — monodic și plurivocal — se întâlnesc și în Moldova. La Mănăstirea Neamţ, în 1782, pe timpul stăreţiei lui Paisie Velicikovski, s-a înfi inţat un cor de călugări ruși, care practicau (alături de călugării autohtoni care, tradiţional, cântau monodic) cântarea armonică. În prima jumătate a secolului al XIX-lea contactele muzicii psaltice cu muzica religioasă multivocală se intensifi că, prezenţa cântării corale fi ind semnalată în mai multe centre culturale din spaţiul cercetat (Arad, București, Iași). Pe măsura înaintării în timp cântarea psaltică este concurată din ce în ce mai primejdios de cântarea armonică, lucrurile fi ind împinse până la o confruntare acerbă dintre cele două curente. Soluţia salvatoare pentru păstrarea echilibrului dintre continuitate și primenire este întrevăzută de episcopul Melchisedec al Romanului. Acesta formulează în „Memoriul pentru cântările bisericești în România” imperativul încorporării melosului bizantin într-o ţesătură multivocală, astfel încât noul veșmânt să nu anihileze specifi citatea cântării psaltice. Sinteza pe care o prefi gurează episcopul Melchisedec se va realiza în opera lui G. Musicescu, Gh. Dima, I. Vidu, D. Kiriac și a celor care le-au urmat. |
||||||
Cuvinte-cheie spațiul românesc, secolele XVI-XIX, cântarea monodică bizantină, cântarea religioasă multivocală, infl uenţe culturale, continuitate, primenire, Romanian space, XVI-XIX centuries, Byzantine monodic singing, polyphonic religious singing, cultural infl uences, continuity, renewal |
||||||
|