Cântarea monodică bizantină din spaţiul românesc versus cântarea religioasă multivocală: divergenţe și convergenţe
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
321 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-30 15:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2 (61)
Church music. Sacred music. Religious music (132)
SM ISO690:2012
GALAICU, Violina. Cântarea monodică bizantină din spaţiul românesc versus cântarea religioasă multivocală: divergenţe și convergenţe. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 7-11. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.01
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Cântarea monodică bizantină din spaţiul românesc versus cântarea religioasă multivocală: divergenţe și convergenţe

Byzantine monodic singing from the Romanian space versus polyphonic religious singing: divergences and convergences

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.01
CZU: 783.2

Pag. 7-11

Galaicu Violina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 2 ianuarie 2023


Rezumat

Printre agenţii infi ltrării multivocalităţii în cântarea de strană autohtonă se numără curentul reformator venit din Apus prin Ardeal, precum și actul unirii cu Roma a unei părţi a românimii transilvănene (1701). Piesele corale catolice se insinuează în manuscrise paltice, fi ind atestat, inclusiv, fenomenul curios al transpunerii cântării religioase plurivocale în sistemul semiografi c bizantin. Cele două fi loane — monodic și plurivocal — se întâlnesc și în Moldova. La Mănăstirea Neamţ, în 1782, pe timpul stăreţiei lui Paisie Velicikovski, s-a înfi inţat un cor de călugări ruși, care practicau (alături de călugării autohtoni care, tradiţional, cântau monodic) cântarea armonică. În prima jumătate a secolului al XIX-lea contactele muzicii psaltice cu muzica religioasă multivocală se intensifi că, prezenţa cântării corale fi ind semnalată în mai multe centre culturale din spaţiul cercetat (Arad, București, Iași). Pe măsura înaintării în timp cântarea psaltică este concurată din ce în ce mai primejdios de cântarea armonică, lucrurile fi ind împinse până la o confruntare acerbă dintre cele două curente. Soluţia salvatoare pentru păstrarea echilibrului dintre continuitate și primenire este întrevăzută de episcopul Melchisedec al Romanului. Acesta formulează în „Memoriul pentru cântările bisericești în România” imperativul încorporării melosului bizantin într-o ţesătură multivocală, astfel încât noul veșmânt să nu anihileze specifi citatea cântării psaltice. Sinteza pe care o prefi gurează episcopul Melchisedec se va realiza în opera lui G. Musicescu, Gh. Dima, I. Vidu, D. Kiriac și a celor care le-au urmat.

Among the agents of the infi ltration of polyphony in native religious singing are the reforming current, coming from the West through Transylvania, as well as the act of uniting with Rome a part of Transylvanian Romanians (1701). Catholic choral pieces are insinuated in Psalter manuscripts, including the curious phenomenon of the transposition of polyphonic religious singing into the Byzantine semiographic system. Th e two components — monodic and polyphonic — are also meet in Moldova. In 1782 during the abbotship of Paisie Velicikovski, a choir of Russian monks was established, who practiced harmonic singing (along with native monks who, traditionally, sang monodically) at Neamts Monastery. In the fi rst half of the 19th century, the contacts of psalter music with polyphonic religious music intensifi ed. Th e presence of choral singing was signaled in several cultural centers in the researched area (Arad, Bucharest, Iasi). As time goes on, psalter singing is competing more and more dangerously with harmonic singing, things being pushed to a fi erce confrontation between the two currents. Th e saving solution for keeping the balance between continuity and renewal is seen by the bishop Melchizedek of Roman.

Cuvinte-cheie
spațiul românesc, secolele XVI-XIX, cântarea monodică bizantină, cântarea religioasă multivocală, infl uenţe culturale, continuitate, primenire,

Romanian space, XVI-XIX centuries, Byzantine monodic singing, polyphonic religious singing, cultural infl uences, continuity, renewal