Banca de itemi: pertinenţă şi oportunităţi
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
241 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-13 17:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091:004 (39)
Organizarea instruirii (533)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4184)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Banca de itemi: pertinenţă şi oportunităţi. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2022, nr. 6(136), pp. 17-21. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7482603
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 6(136) / 2022 / ISSN 1810-6455

Banca de itemi: pertinenţă şi oportunităţi

The Item Bank: Pertinency and Opportunities

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7482603
CZU: 37.091:004

Pag. 17-21

Cartaleanu Tatiana
 
Centrul Educaţional Pro Didactica
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2022


Rezumat

Articolul conturează o viziune asupra conceptualizării unei bănci de itemi la Limba şi literatura română, ca materie predată în gimnaziu şi în liceu şi ca obiect al evaluării de certificare. Se propune alcătuirea băncii de itemi din 3 compartimente distincte: (1) itemi-prototip, care constituie partea matricială a testului; (2) itemi-etalon, adaptaţi la conţinuturile curriculare concrete; (3) itemi-exemplu, aplicabili în baza textului sau a materialului lingvistic ales. Pentru fiecare dintre aceste categorii de itemi se aduc exemple, organizate în conformitate cu taxonomia lui Bloom: cunoaştere, înţelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare. Exemplele de itemi se bazează pe unităţile de conţinut care vizează, în gimnaziu, studiul lexicului, iar în liceu, al lexicologiei. Elaborarea şi utilizarea consecventă a unui asemenea document ar putea contribui la standardizarea probelor de evaluare, pregătind toţi actorii educaţionali pentru o abordare cât mai riguroasă a evaluării.

The article outlines a vision of the conceptualization of an item bank for Romanian Language and Literature as a gymnasium and lyceum-level subject and as an object of certification assessment. We suggest setting up an item bank with three distinct compartments: (1) prototype items, which constitute the matrix part of the test; (2) model items, adapted to specific curricular contents; (3) sample items, which may be applied based on the chosen text or linguistic material. The examples we provide for these item categories are organized according to Bloom’s taxonomy: knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis, and evaluation. The item examples are based on content units, which concern the study of vocabulary at gymnasium level and lexicology – at lyceum level. The consecutive development and application of such a document may help standardize assessment tasks, preparing all educational actors for a most rigorous approach to assessment.

Cuvinte-cheie
evaluare, taxonomie, test, bancă de itemi, item, prototip, etalon, exemplu,

tasks, preparing all educational actors for a most rigorous approach to assessment. Keywords: assessment, taxonomy, test, item bank, item, prototype, model, example