Pedagogia practică în concepţia lui Ștefan Bârsănescu
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
330 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-04 22:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.013 (470)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
SOVA, Simona-Andreea. Pedagogia practică în concepţia lui Ștefan Bârsănescu. In: Univers Pedagogic, 2022, nr. 4(76), pp. 17-22. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.4.04
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 4(76) / 2022 / ISSN 1811-5470

Pedagogia practică în concepţia lui Ștefan Bârsănescu

The practical pedagogy in Ștefan Bârsănescu’s concept.

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.4.04
CZU: 37.013

Pag. 17-22

Sova Simona-Andreea
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2022


Rezumat

Pedagogia practică, aplicată în activitatea de instruire, în context microstructural, este promovată de Ștefan Bârsănescu în cartea sa Tehnologia didactică (1939) în cadrul căreia este abordată lecția din perspectivă istorică, eternă și actuală, cu referință la calitatea sa de formă principală de organizare a procesului de învățământ. Ștefan Bârsănescu proiectează Tehnologia didactică la nivelul unui reper metodologic în care Didactica generală aplică Pedagogia filosofică a culturii în domeniul procesului de învățământ. Este ceea ce observă și subliniază marele istoric al pedagogiei Ion Gh. Stanciu. Activitatea de instruire este concepută de Ștefan Bârsănescu, în funcție de acțiunile psihologice integrate în cadrul unor obiective care au în vedere receptarea (și înțelegerea), trăirea și crearea valorilor culturii, reflectate (pedagogic) în programele școlare. Aceste trei acțiuni, preluate de Bârsănescu, din modelul epistemologic propus de Spranger, devin, la nivelul didacticii generale, scopuri în procesul educației.

Practical pedagogy, applied in the educational activity, in microstructural context, is promoted by Ștefan Bârsănescu in his book, Didactical technology (1939), in which he speaks about the lesson from historical perspective, eternal and present, with refference at its quality as a main way of organizing the educational process. Ștefan Bârsănescu is writing Didactical technology at the level of a methodological landmark in which General Didactics applies Culture’s philosophical pedagogy in the educational process. It is what Ion Gh. Stanciu, the great historian of pedagogy, observes. The educational activity is conceived by Ștefan Bârsănescu depending on the psychological actions integrated into some objectives which take into account the reception (and the understanding), the experience and the creation of culture’s values, seen (pedagogicaly) in the school curricula. These three actions, taken by Ștefan Bârsănescu, from the epistemologycal pattern proposed by Spranger, become, at the level of general Didactics, goals in the process of education.

Cuvinte-cheie
pedagogie practică, lecţie, programă, valoare culturală, praxiologie, taxonomie,

practical pedagogy, lesson, Curricula, cultural value, praxiology, taxonomy