Abordări metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
276 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 10:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091.279.7:378.011.3-051 (2)
Organizarea instruirii (536)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2579)
SM ISO690:2012
BOTEZATU, Valeria, BÎRNAZ, Nina. Abordări metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 9(159), pp. 26-35. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7405360
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 9(159) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Abordări metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare

Methodological approaches to the development of formative assessment competence of university teachers

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7405360
CZU: 37.091.279.7:378.011.3-051

Pag. 26-35

Botezatu Valeria, Bîrnaz Nina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2022


Rezumat

În acest articol sunt prezentate repere teoretice și metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare structurate într-un model psihopedagogic de dezvoltare a competenței de evaluare formativă (CEF). Acest model trasează linii directoare pentru dezvoltarea competenței de evaluare formativă. Modelul psihopedagogic de dezvoltare a competenţei de evaluare formativă este construit pe fundamente filozofice (teoria experențială, pragmatismul, funcționalismul), fundamente psihopedagogice (teoria umanistă a personalității, progresivismul, constructivismul, behaviorismul, pedagogia competențelor, teoria învățării depline, teoria proiectării centrată pe dovezi), fundamente cibernetice (teoria controlului prin feedback) şi conceptualizează teoretic şi practic dezvoltarea competenţei de evaluare formativă la cadrele didactice universitare. Teoriile vizate evidențiază un sistem de principii care asigură eficienţa activităţilor proiectate în cadrul programului formativ. Conform modelului de formare a competenței, formarea competenței de evaluare formativă presupune un proces complex, prin implicarea cadrului didactic în categorii specifice de situații de formare, care presupun cunoaștere și înțelegere, acțiune, autonomie.

This article presents theoretical and methodological benchmarks for the development of formative assessment competence among university teachers, structured in a psycho-pedagogical model for the development of formative assessment competence. This model outlines guidelines for the development of formative assessment competence in higher education. The psycho-pedagogical model for the development of formative assessment competence is built on philosophical foundations (experiential theory, pragmatism, functionalism), psycho-pedagogical foundations (humanistic personality theory, progressivism, constructivism, behaviorism, competence pedagogy, full learning theory, evidence-based design theory), cybernetic foundations (feedback control theory) and conceptualizes theoretically and practically the development of formative assessment competence of teachers. According to the competence training model, the formation of formative assessment competence involves a complex process, by involving the teaching staff in specific categories of training situations, which require knowledge and understanding, action, autonomy.

Cuvinte-cheie
evaluare formativă, competență de evaluare formativă, măsurare, feedback, apreciere,

formative assessment, competence of formative assessment, measurement, feedback, appreciation