Tehnici de modelare şi procedee plastice în realizarea portretelor sculpturale moldoveneşti
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
600 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-18 00:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.02(478) (3)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Tehnici de modelare şi procedee plastice în realizarea portretelor sculpturale moldoveneşti. In: Arta , 2021, nr. 1(AV), pp. 80-86. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-1.12
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Tehnici de modelare şi procedee plastice în realizarea portretelor sculpturale moldoveneşti

Modeling techniques and plastic methods in the creation of Moldovan sculptural portraits

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-1.12
CZU: 730.02(478)

Pag. 80-86

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 august 2021


Rezumat

„În mare parte expresia plastică a sculpturii depinde de corespunderea ideii şi a materialului”, consemna celebrul sculptor rus S.T. Konenkov. Această afirmaţie incontestabilă a determinat caracterul acestui studiu, pe parcursul căruia ne-am propus să reflectăm modul în care au conlucrat tehnicile de modelare cu procedeele plastice şi în ce măsură ideea operei de sculptură a căpătat viaţă prin prelucrarea iscusită a materialului. Aşadar, indiferent de materialul şi tehnica aleasă de autor, portretul sculptural comportă exigenţele artei culte: formă, volum, textură şi, nu în ultimul rând, expresie psihologică. Fără o tratare psihologică complexă, portretele sculpturale sunt lipsite de licărul vieţii. Astfel, devine importantă alegerea făcută de către sculptor în favoarea unei sau altei tehnici, în favoarea unui sau altui material. Ideea lucrării şi rezultatul final sunt sesizate de autor încă din perioada executării desenului sau a schiţei în lut sau plastilină. În aşa mod, ideea iniţial concepută în formă de schiţă parcurge o cale complicată şi sinuoasă până ajunge la faza finală. Şi numai de măiestria sculptorului depinde realizarea cât mai reuşită a ideii iniţiale, iar pentru executarea lucrării există mai multe căi şi mai multe tehnici, dintre care sculptorul o alege pe cea mai potrivită.

“In many respects the expressiveness of sculpture depends on the correspondence between the idea and material,” wrote the great Russian sculptor S.T. Konenkov. This undeniable truth determined the nature of this research, in which we set out to trace how modeling techniques contributed to plastic methods, to what extent the idea of a sculptural work was brought to life with the help of skillfully processed material. So, regardless of the material and technique chosen by the author, a sculptural portrait presupposes the presence of classical research as a shape, volume, texture and last but not least, psychological expressiveness. Sculptural portraits are not viable without a complex psychological interpretation. Thus, the choice made by the sculptor in favor of this or that technique, this or that material becomes important. The ideas of the work and the final results are foreseen by the author since the execution of the drawing or sketch in clay or plasticine. Thus, an idea originally conceived in the form of a sketch follows a complicated and winding path until it reaches the final phase. And the skillful embodiment of the initial idea depends only on the skills of the sculptor, and there are many techniques for creating a work, from which the master chooses the best one.

Cuvinte-cheie
lut, plastilină, ghips, ton, bronz, cupru, marmură, granit, lemn,

Clay, plasticine, gypsum, tone, Bronze, copper, marble, granite, wood