Reflecţiile elevilor din clasele liceale privind predarea disciplinei Educaţia pentru societate. Studiu de caz
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
349 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-05 12:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.017.7 (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2026)
SM ISO690:2012
MĂRGĂRINT, Tatiana. Reflecţiile elevilor din clasele liceale privind predarea disciplinei Educaţia pentru societate. Studiu de caz. In: Identitate şi valori culturale în context European, Ed. 2, 4 iunie 2021, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2021, Ediţia 2, p. 35. ISBN 978-9975-152-11-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Identitate şi valori culturale în context European
Ediţia 2, 2021
Conferința "Identitate şi valori culturale în context European"
2, Chişinău, Moldova, 4 iunie 2021

Reflecţiile elevilor din clasele liceale privind predarea disciplinei Educaţia pentru societate. Studiu de caz

CZU: 373.017.7

Pag. 35-35

Mărgărint Tatiana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 8 iunie 2021


Rezumat

Educaţia pentru societate trebuie să ofere baza de a înţelege, a accepta și a aprecia diversitatea culturală; abilitatea de a fi empatic; capacitatea de a acţiona ca un membru informat și activ al propriei societăţi și al societăţii globale. Liniile directoare ale disciplinei ar trebui să fie: crearea și dezvoltarea unei identităţi personale și sociale; participarea la viaţa civică manifestând responsabilitate, solidaritate și o atitudine critică; respectarea și valorificarea diversităţii individuale și de grup în ceea ce privește comunităţile și alegerile lor; dezvoltarea unei conștientizări ecologice care să ducă la valorificarea și conservarea patrimoniului natural și cultural; valorificarea dimensiunii relaţionale a învăţării și a principiilor etice care reglementează relaţia cu cunoștinţele și cu ceilalţi (Esteves 2012). În cadrul proiectului Abordarea epistemologică a dezvoltării personale și a educaţiei pentru societate: de la strategiile transdisciplinare la finalităţile pragmatice ale societăţii actuale din Republica Moldova ne-am propus realizarea unei cercetări calitative privind modalitatea de predare a disciplinei Educaţia pentru societate elevilor din clasele liceale, a identifica viziunea elevilor privind conţinutul și aspectul grafic al viitoarelor manuale pentru disciplina dată. În cadrul studiului a fost aplicată metoda interviului semistructurat iar grupul ţintă au fost elevii din clasele liceale care studiază disciplina Educaţie pentru societate. Au fost intervievaţi 30 de elevi din clasele a 10-a, a 11-a, a 12-a din mediul urban și rural, din toate regiunile ţării: nord, sud, centru. Colectarea datelor a fost realizată în perioada aprilie-mai 2020. Drept consecinţă a situaţiei pandemice care a afectat întreaga societate interviurile au fost efectuate online. Informaţia colectată a fost oferită de către elevi pornind de la înţelegerea că nu există răspunsuri corecte sau greșite, este doar opinia persoanei privind subiectul discutat. În cadrul studiului au fost formulate următoarele întrebări: Care sunt temele actuale de la disciplina Educaţia pentru societate în viziunea elevilor? Cum este predată disciplina Educaţie pentru societate? Cât timp alocă elevii pentru pregătirea la această disciplină? Disciplina Educaţie pentru societate în general este considerată importantă pentru elevi dar totodată una la care nu au de pregătit foarte multe pentru acasă ceia ce le permite să se concentreze pe disciplinele la care au de susţinut teze și examene de bacalaureat. Elevii nu au manuale la disciplina dată, manualul a fost oferit elevilor apoi a fost retras dar elevii nu cunosc multe detalii cu referire la aceasta. Mulţi elevi au afirmat că toate temele la disciplina Educaţie pentru societate sunt importante, ele îi pregătesc să se orienteze în viaţă. Dacă sunt teme care se repetă, unii dintre ei nu văd problemă în aceasta apreciind acest moment ca repetare necesară. Dar sunt și din cei care afirmă că repetarea plictisește elevii și este o cauză a pierderii interesului faţă de disciplină. Majoritatea elevilor apreciază faptul că lecţiile de Educaţie pentru societate sunt realizate interactiv, cu implicare in discuţii, dezbateri, activităţi practice. În viziunea lor acestea îi pregătesc cel pentru integrarea în societate ca cetăţeni.