Impactul serigrafiei asupra dezvoltării creativităţii studenţilor graficieni
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
366 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-12 01:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.02 (7)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
DIACONU-CATAN, Oxana. Impactul serigrafiei asupra dezvoltării creativităţii studenţilor graficieni. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, pp. 61-62. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Impactul serigrafiei asupra dezvoltării creativităţii studenţilor graficieni

CZU: 76.02

Pag. 61-62

Diaconu-Catan Oxana12
 
1 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2021


Rezumat

Scopul acestei comunicări este de a sublinia importanţa serigrafiei în formarea unui specialist în domeniul artelor grafice, de a motiva interesul pentru cunoaşterea şi stăpânirea aptitudinilor serigravurii, cât şi impactul ei asupra dezvoltării creativităţii studenţilor graficieni. În cursul evoluţiei serigrafia s-a maturizat de la meşteşug la o tehnică a gravurii, îmbinată cu invenţiile moderne. Daca o privim ca procedeu artistic, ea face parte din mişcarea avangardistă a gravurii. Serigrafia îmbină relaţia dintre tradiţie şi inovaţie, trecut şi prezent. După tipurile de tipar tradiţional gravurii, serigrafia face parte din tiparul plan. Tehnologia de imprimare serigrafică implică o multitudine de operaţiuni ce trebuie însuşite şi aplicate cu precizie de către studenţi în timpul efectuării lucrării de creaţie. Primele apariţii ale procedeului serigrafic sunt documentate în China şi în alte ţări asiatice, iar apoi sunt răspândite în Europa şi Statele Unite. Serigrafia oferă mari avantaje artiştilor plastici în procesul creativ. Invenţiile americane au contribuit în mare măsură la dezvoltarea tehnologiei serigrafice. În anii ’50 ai sec. XX un grup de serigrafi americani s-au unit pentru a forma asociaţia profesionala Silk Screen Unit. Dintre artiştii de marcă ai acestui gen îi amintim pe: Samuel Simon, care, în 1907, în Anglia, patentează serigrafia ca metodă de imprimare a tapetului pe suport de lână, mătase şi alte ţesături fine; Anthony Velonis, în anul 1930, a inventat termenul de serigrafie (la origine, termenul de serigrafie este format din cuvântul latin „sēricum” (mătase) şi cuvântul grecesc „graphein” (a scrie, a desena)), pentru a diferenţia partea artistică a procedeului de imprimare faţă de cea industrială; Andy Warhol, din 1960, popularizează această tehnică, în special, în Statele Unite. Dintre toate tehnicile de imprimare, serigrafia este singura care, până în momentul de faţă, a reuşit să acopere aproape toate suporturile cunoscute, fie ele bidimensionale sau tridimensionale. Acest lucru a inspirat foarte mulţi artişti contemporani să o folosească în cadrul etapelor de creaţie individuală. Astfel, pe la jumătatea secolului XX serigrafia şi-a găsit locul printre tehnicile gravurii tradiţionale. Evoluţia serigrafiei şi posibilităţile îmbinării tehnicilor clasice cu invenţiile moderne le permit studenţilor să iasă din stereotipul gravurii clasice spre realizări creative. Tehnica dată este folosită nu doar de studenţii graficieni. Putem observa impactul serigrafiei şi în arta textilă, decor, poligrafie, design industrial şi publicitar (renumitele case de modă folosesc şi în prezent tehnica serigrafiei în elaborarea originală a vestimentaţiei şi accesoriilor). Posibilităţile serigrafiei s-au lărgit, în prezent apar noi metode de imprimare (serigrafie cu verni, metode manuale, foto-serigrafie etc.). Serigrafia se deosebeşte de celelalte metode de imprimare prin simplitatea, accesibilitatea şi posibilităţile artistice. Avantajul serigrafiei atrage interesul şi sporeşte competenţa studenţilor. Studierea noilor tehnologii şi metode ale gravurii impulsionează imaginaţia studenţilor în calitate de creatori. Dezvoltarea şi educarea creativităţii este un proces continuu ce trebuie realizat pe tot parcursul instruirii, ţinând cont de toţi factorii cognitivi, tehnologici şi sociali

Cuvinte-cheie
serigrafie, dezvoltare, creativitate, studenţi, imprimare, procedeu, gravură, tehnică