Valorile şi competenţele culturale în Curriculum şi manualele de "Educaţie civică" pentru liceu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
573 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-27 23:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.017.4+37.035 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
URSU, Valentina. Valorile şi competenţele culturale în Curriculum şi manualele de "Educaţie civică" pentru liceu. In: Cercetarea şi valorificare patrimoniului naţional şi universal în învăţământul preuniversitar : Patrimoniul cultural naţional şi universal în sistemul educaţional, 22-23 aprilie 2016, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: SRL „Garomont Studio”, 2016, pp. 122-131. ISBN 978-9975-46-291-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea şi valorificare patrimoniului naţional şi universal în învăţământul preuniversitar 2016
Conferința "Cercetarea şi valorificare patrimoniului naţional şi universal în învăţământul preuniversitar"
Chişinău, Moldova, 22-23 aprilie 2016

Valorile şi competenţele culturale în Curriculum şi manualele de "Educaţie civică" pentru liceu

CZU: 37.017.4+37.035

Pag. 122-131

Ursu Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 26 iunie 2020


Rezumat

The goals of education of values in the formal educational system in Moldova revolve around the acquisition of knowledge and understanding of the orientation of own values  towards the values of others and the significance of values in everyday life. The fundamental values of humanity: Life, Truth, Good, Fair, Sacred, Justice, Freedom, etc., are all examined in all subjects in the school. The same situation is with human values: Terra, Home, Family, Work, Knowledge, Culture, Peace, Man. National values, being projections of the conscience on human values represent the attitude towards the customs, habits, traditions, visions, cultural and intercultural communication sources, the genetic code of specific languages, spirituality of people etc. Personal values are part of every individual, family, national community and life, learned and developed through social education.The mission of Civic Education is to strengthen the discipline of values orientation of each student through skills training. In this context, cultural competence development is one of the objectives of a school teacher. The mission of the subject "Civic Education" takes on new formative meanings today, because of the possibilities and modalities of cultural competence training, which are necessary to a young citizen. This study undertakes an analysis of the theme, content and the formation of attitudes on cultural values contained in the Curriculum "Civic Education" for school text booksand "Civic Education" for forms X-XII, written by the authors in Moldova and edited during the years 2010-2014.

Cuvinte-cheie
general human values, national values, curriculum, cultural skills, intercultural skills, book