Formarea competențelor de comunicare profesională ale studenților în cadrul disciplinelor de turism
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
367 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-14 06:23
SM ISO690:2012
LUNGU, Ecaterina. The formation of the students’ professional communication competences within the tourism disciplines. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 58-60. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Formarea competențelor de comunicare profesională ale studenților în cadrul disciplinelor de turism

The formation of the students’ professional communication competences within the tourism disciplines


Pag. 58-60

Lungu Ecaterina
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 14 iunie 2022


Rezumat

Actualitatea. In ultimele decenii, Republica Moldova a cunoscut un proces de dezvoltare rapidă a industriei turismului, ceea ce generează o creștere a cererii pe piața muncii a specialiștilor de înaltă calificare, precum și necesitatea dezvoltării învățământului profesional în domeniul turismului. O atenție sporită trebuie acordată pregătirii viitorilor manageri în turism. Analiza funcțiilor, a obiectivelor, a scopurilor activităţii profesionale a managerului în turism permite să încadrăm această activitate în sfera comunicării. Eficacitatea activităţii unui specialist în domeniul turismului depinde în mare parte de cultura comunicării acestuia cu turiştii şi colegii de serviciu. Analiza literaturii de specialitate, în care sunt abordate problemele din sfera practicii turismului, demonstrează un nivel scăzut al culturii profesionale a specialiştilor din acest domeniu. În acest sens, competențele de comunicare ale specialistului, fiind cea mai importantă componentă a formării sale profesionale, sunt considerate un obiectiv prioritar. O modalitate de realizare a acestuia este îmbunătățirea culturii comunicării viitorului manager de turism în perioada studiilor realizate la facultate. La fel de importantă este şi dezvoltarea abilităților, a capacităţilor şi a competențelor care asigură crearea și menținerea diverselor contacte şi relaţii socioculturale şi profesionale cu alte persoane. Necesitatea de a pune accent asupra acestei probleme în timpul formării viitorului manager în turism se explică nu doar prin specificul activității sale profesionale, dar şi prin scăderea nivelului culturii generale a tinerilor contemporani. Cu toate acestea, studiul nivelului de cultură a comunicării specialiştilor din domeniul turismului demonstrează că universităţile nu consideră această problemă ca fiind una stringentă. În acest context, chiar dacă aspectele formării competenţelor de comunicare este abordată, ea se soluţionează fragmentar, fără suport ştiinţific. Scopul studiului științific a constat în formarea competențelor de comunicare profesională ale studenților în cadrul disciplinelor cu profil turistic. Obiectivele cercetării: 1. Analiza literaturii de specialitate privind metodologia formării competențelor profesionale ale studenților în cadrul disciplinelor de turism. 2. Elaborarea mecanismului pregătirii profesionale a studenților prin stabilirea unui management în vederea formării competențelor de comunicare în cadrul disciplinelor de turism. Rezultate. Studiul literaturii de specialitate privind formarea competențelor profesionale ale viitorului manager în turism ne permite să constatăm existența unui şir de contradicții între: - informaţia în domeniul culturii comunicării umane şi insuficiența abordărilor ştiinţifice, care ar permite punerea în practică a căilor de formare a competenţelor de comunicare ale viitorilor specialişti în domeniul turismului; - necesitatea formării culturii comunicării profesionale în domeniul turismului în mod organizat și lipsa unor studii de specialitate în acest domeniu. Căutarea soluţiei privind crearea unor condiţii organizaţional-pedagogice care pot asigura pregătirea în domeniul comunicării a studenților din sfera turismului a necesitat un studiu specific al acestei probleme. Pornind de la concepţiile moderne de educație, în special de la concepţia dezvoltării sociale a viitorului specialist, care include formarea abilităţilor şi a competenţelor profesionale, precum şi dezvoltarea formelor și metodelor de comunicare de succes ca obiectiv strategic al oricărei instituții de învățământ, considerăm că este oportun să se asigure formarea culturii comunicării managerului în turism pe două niveluri: - la nivelul umanitar al procesului educaţional (studierea ştiinţelor general-umanistice); - la nivelul pregătirii profesionale de specialitate (studierea disciplinelor de comunicare de specialitate).

Actuality. In recent decades, the Republic of Moldova has experienced a rapid development of the tourism industry, which generates an increase of the labour market demand of highly qualified specialists, as well as the need to develop vocational education in the field of tourism. More attention should be paid to the training of future managers in tourism. The analysis of the functions, objectives, goals of the manager's professional activity in tourism allows us to bring this activity into the sphere of communication. The effectiveness of the activity of a tourism specialist depends to a large extent on the culture of communication with tourists and work colleagues. The analysis of the specialized literature, which addresses the problems in the field of tourism practice, demonstrates a low level of the professional culture of the specialists in this field. In this sense, the specialist's communication competences, being the most important component of his professional training, are considered a priority objective. One way to achieve it is to improve the communication culture of the future tourism manager during the faculty studies. Also important is the development of abilities, capacities and competences that ensure the creation and maintenance of various contacts and socio-cultural and professional relationships with other people. The need to focus on this issue during the training of the future manager in tourism is explained not only by the specifics of his professional activity but also by the lowering of the general culture of young contemporary people. However, studying the level of communication culture of tourism specialists shows that universities do not see this as a stringent issue. In this context, even if the aspects of communication competences development are approached, it is solved fragmentarily, without scientific support. The purpose of the scientific study was to train students’ vocational communication competences in the field of tourism disciplines. The objectives of research: 3. Analysis of the specialized literature on the methodology of training the students' professional competences in the tourism disciplines. 4. Elaboration of the vocational training mechanism of the students by establishing a management in order to train the communication competences within the tourism disciplines. Results. The study of the specialized literature on the professional competences formation of the future manager in tourism allows us to find out the existence of a series of contradictions between: - information in the field of human communication culture and insufficiency of scientific approaches, which would allow the practical training of the communication competences of future tourism specialists; - the need to form the culture of professional communication in the field of tourism in an organized way and the lack of specialized studies in this field. The search of a solution for the creation of organizational-pedagogical conditions that can provide training in the field of communication of students in the field of tourism required a specific study of this problem. Starting from modern education concepts, especially from the concept of social development of the future specialist, which includes the formation of professional skills and competences, as well as the development of successful communication forms and methods as a strategic objective of any educational institution, we consider it is appropriate to ensure the formation of the manager's communication culture in tourism on two levels: - at the humanitarian level of the educational process (studying general and human sciences); - at the level of professional training (studying the specialized communication disciplines).

Cuvinte-cheie
competenţă, comunicare, turism, studenţi,

competence, communication, tourism, students