Reprezentările grotescului în poezia lui Nicolae Esinencu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
431 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-13 08:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-1(78).09 (3)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
LUȚEV, Oxana. Reprezentările grotescului în poezia lui Nicolae Esinencu. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine: dedicată zilelor europene ale patrimoniului, Ed. 1, 23-24 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Biblioteca Naţională a Republicii Moldova, 2019, Ediția 1, pp. 49-50. ISBN 978-9975-3290-4-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine
Ediția 1, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine"
1, Chişinău, Moldova, 23-24 septembrie 2019

Reprezentările grotescului în poezia lui Nicolae Esinencu

CZU: 821.135.1-1(78).09

Pag. 49-50

Luțev Oxana
 
Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir”
 
 
Disponibil în IBN: 26 februarie 2020


Rezumat

Comunicarea oferă o analiză hermeneutică a formelor de reprezentare a grotescului în poezia lui  Nicolae Esinencu. În structura textelor poetului grotescul are o mare însemnătate. Efectul estetic de grotesc este obținut prin mai multe strategii, de la deconstrucția metodei logice, precum silogismul, până la rizibil, clovnesc, oribil. La nivel sintactic, autorul apelează la întorsătura semantică bruscă din partea a doua sau din ultimul vers al poeziei. Aceste strategii au rolul de a invita cititorul la „concreare”. Grotescul prinde forme însă și în surprinderea și punctarea fugitivă a diferitor senzații, emoții și gânduri, pe care le declanșează datele realității. Textele lui Nicolae Esinencu sunt capabile să erodeze, prin impunerea unui alt model, lipsit de rigitatea și gravitatea poeziei docile, poezia scrisă după calapodul realismului socialist. Rezistența prin cultură a însemnat, șansa de a rămâne sub totalitarism un scriitor integru, care nu și-a trădat vocația nici după căderea comunismului, producând texte de certă valoare. În aceste texte motivele grotești se metamorfozează, împletind estetica urâtului cu cea a comicului. Cu ajutorul acesta, scriitorul reușește să mențină atenția cititorului.