Evaluarea formativă – aspect important pentru implementarea evaluării criteriale prin descriptori în învăţământul din Republica Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
914 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-22 14:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (482)
Organizarea instruirii (533)
SM ISO690:2012
STATE, Daniela, ŞIŞCANU, Svetlana. Evaluarea formativă – aspect important pentru implementarea evaluării criteriale prin descriptori în învăţământul din Republica Moldova. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2017, nr. 5-6(105-106), pp. 28-36. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 5-6(105-106) / 2017 / ISSN 1810-6455

Evaluarea formativă – aspect important pentru implementarea evaluării criteriale prin descriptori în învăţământul din Republica Moldova

Formative Assessment as an Important Aspect for the Implementation of Criterion Referenced Evaluation based on Descriptors in Moldovan Education

CZU: 37.091

Pag. 28-36

State Daniela, Şişcanu Svetlana
 
Liceul Teoretic „Columna“, Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 11 septembrie 2019


Rezumat

Procesul de evaluare, la fel ca şi multe alte aspecte ale învăţământului din Republica Moldova, trece printr-o perioadă de transformare. Implementarea evaluării criteriale prin descriptori în treapta primară de învăţământ are menirea de a schimba cultura evaluativă a cadrelor didactice, nu doar, cum se credea o vreme, de a înlocui notele cu descriptori sau calificative. Mai mult decât atât, metodologiile de implementare a evaluării criteriale prin descriptori, elaborate pentru fiecare clasă separat, răspund mai multor solicitări şi necesităţi ale învăţământului formativ, precum şi deplasează accentele întru asigurarea calităţii învăţării. O nouă provocare pentru cadrele didactice este şi reconceptualizarea evaluării formative, prin: distingerea celor trei tipuri de evaluare formativă (interactivă, punctuală, în etape), proiectarea lor pentru fiecare unitate de conţinut, elaborarea probelor pentru evaluare în baza criteriilor de evaluare a produselor şcolare/capacităţilor elevilor. Pornind de la cercetările pedagogilor francofoni, care descriu cele trei tipuri de evaluare formativă, am elaborat un model de proiectare a procesului de evaluare pentru o unitate de conţinut concretă.

The evaluation process, like many aspects of education in the Republic of Moldova, is going through a period of transformation. The implementation of criterion referenced evaluation based on descriptors in primary education is a way of changing teachers’ assessment culture and is not, as previously thought, limited to replacing grades with descriptors or ratings. Moreover, the methodologies for the implementation of criterion referenced evaluation based on descriptors developed for each separate class respond to several requests and needs of formative education as well as shift the emphasis towards ensuring a quality of learning. A new challenge for teachers is also a reconceptualization of formative assessment by: distinguishing the three types of formative evaluations (interactive, punctual, in stages), designing them for each content unit, developing evaluation tests based on the evaluation criteria for school products/student capabilities. Starting from the research of Francophone teachers on each of the three types of formative assessment, we developed a design model for the assessment process in a specific content unit.

Cuvinte-cheie
evaluare criterială prin descriptori, proiectare în contextul ECD, evaluare formativă eficientă, produse şcolare, reconceptualizare, microstrategie, motivaţie, cultură evaluativă, eficienţa învăţării, autoevaluare, evaluare reciprocă,

criterion referenced evaluation based on descriptors, planning in the context of CED, effective formative evaluation, educational products, reconceptualization, microstrategy, motivation, Economic evaluation, learning efficiency, self-evaluation, mutual evaluation