Traseul carierei didactice şi particularităţile evoluţiei profesionale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1400 44
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 18:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371.134 (38)
Educație (14328)
SM ISO690:2012
DANDARA, Otilia. Traseul carierei didactice şi particularităţile evoluţiei profesionale. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2016, nr. 5(95), pp. 12-17. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(95) / 2016 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Traseul carierei didactice şi particularităţile evoluţiei profesionale
CZU: 371.134

Pag. 12-17

Dandara Otilia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 29 septembrie 2016


Rezumat

Evoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesională în acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciază la justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la această situaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţă că profesorii, cei care realizează o evoluţie în carieră conform modelului orizontal, sunt motivaţi să facă predare, fiindcă le place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispuşi să fie în continuare manageri, însă s-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, că nu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.

TEACHING CAREER PATH AND EVOLUTION CHARACTERISTICS OF PROFESSIONAL Career path evolution and professional development in the area are marked by some conditions which are specific for the job: the society does not appreciate too much the job of professionals in education, which in their opinion still has many difficulties. This situation supports our hypothesis that the people who have been able to advance in their educational career are more motivated to teach and to stay in the system. The questionnaire method of our research revealed that teachers who achieved a success in their careers according to the horizontal model are more motivated to teach and enjoy doing it. School managers who have made a career according to the vertical model are more likely to be managers than teachers. We conclude that individual characteristics and opinions about progress and success are more important for professional development than the career path evolution.

Cuvinte-cheie
carieră, dezvoltare profesională, evoluţie în carieră, motivaţie, traseu profesional