Istoria și cultura comunităților etnice în programele școlare și universitare: necesități și perspective
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
114 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-04 14:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.013.43 (34)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
URSU, Valentina. Istoria și cultura comunităților etnice în programele școlare și universitare: necesități și perspective. In: Cercetarea istorică și culturologică în spațiul unitar european: paradigme, realități, perspective, 30 august 2023, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2023, pp. 445-461. ISBN 978-9975-46-817-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea istorică și culturologică în spațiul unitar european: paradigme, realități, perspective 2023
Conferința "Cercetarea istorică și culturologică în spațiul unitar european: paradigme, realități, perspective:"
Chişinău, Moldova, 30 august 2023

Istoria și cultura comunităților etnice în programele școlare și universitare: necesități și perspective

History and culture of ethnic communities in school and university programmes: reality and perspectives

CZU: 37.013.43

Pag. 445-461

Ursu Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2023


Rezumat

This article examines the importance of knowledge by the representatives of the ethnic communities in the Republic of Moldova of the history, culture and traditions of their own community, as well as of the other cohabiting ethnicities. The programs of the basic subjects from the general education level are examined: Romanian and Universal History, Education forsociety. The role of the optional subjects: History, culture and traditions of the Ukrainian, Bulgarian, Russian, Gagauz, Roma peoples, as well as the courses: Intercultural Education, Discover Moldova, is analyzed. The specialties and disciplines of several universities in the Republic of Moldova are described, as well asthe experience of the "Lower Danube" University in Galați, Romania, in knowing and capitalizing on the specifics of culture and traditions of ethnic communities. At the end of the article, some arguments are presented for increasing the efforts of educational institutions in highlighting the aspects that unite all communities in the Romanian space.

Cuvinte-cheie
community, identity, minority, history, culture, tradition