Contexte actuale privind protecţia socială a persoanelor cu dizabilităţi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
269 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-10 11:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
349.3:364.26 (3)
Ramuri speciale ale dreptului. Alte probleme de drept (979)
Probleme sociale care reclamă ajutor și asistență. Tipuri de ajutoare sociale (541)
SM ISO690:2012
BĂLAN, Valeria, CREANGĂ (DAVIDESCU), Elena. Contexte actuale privind protecţia socială a persoanelor cu dizabilităţi. In: Mecanisme naționale și internaționale de protecție a drepturilor omului în contextul valorilor europene, Ed. 1, 27 ianuarie 2022, Chisinau. Chişinău: Adrilang, 2022, pp. 196-199. ISBN 978-9975-3423-8-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mecanisme naționale și internaționale de protecție a drepturilor omului în contextul valorilor europene 2022
Conferința "Mecanisme naționale și internaționale de protecție a drepturilor omului în contextul valorilor europene"
1, Chisinau, Moldova, 27 ianuarie 2022

Contexte actuale privind protecţia socială a persoanelor cu dizabilităţi

CZU: 349.3:364.26

Pag. 196-199

Bălan Valeria, Creangă (Davidescu) Elena
 
Universitatea de Studii Europene din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 16 ianuarie 2023


Rezumat

The article presents an overview of the most relevant national legislativenormative acts, which ensure the conditions regarding the perspective of access of children with disabilities, depending on several criteria: the potential it possesses, at the general school, mass; restructuring of residential and specialized institutions; the deinstitutionalization of children with disabilities with their subsequent integration into the community on the basis of equal rights; economic, methodological support for families caring for children with disabilities. Once achieved, these goals should radically reform the (closed) Soviet-style special education system, turning it into a child-friendly system, open to any progressive community intervention based on coexistence and complementarity with alternative institutions. in the field, having as essential objective the promotion / implementation of the principles of integration and social inclusion of people with disabilities

Articolul prezintă o trecere în revistă a celor mai relevante acte legislativ-normative naţionale, care asigură condiţiile privind perspectiva accesului copiilor cu dizabilităţi, în funcţie de mai multe criterii: potenţialul pe care îl posedă, la şcoala generală, de masă; restructurarea instituţiilor rezidenţiale şi a celor specializate; dezinstituţionalizarea copiilor cu deficienţe cu integrarea lor ulterioară în comunitate pe principii de egalitate în drepturi; susţinerea economică, metodologică a familiilor care au în grijă copii cu dizabilităţi. Odată realizate, aceste obiective ar trebui să reformeze radical sistemul învățământului special de tip sovietic (închis), transformându-l intr-un sistem prietenos copiilor, deschis oricăror intervenţii progresiste din partea comunităţii, constituit în baza coexistenţei şi a complementarităţii cu instituţiile alternative în domeniu, având ca obiectiv esenţial promovarea/implementarea principiilor de integrare şi incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi

Cuvinte-cheie
disability (incapacity), Universal Declaration of Human Rights, disability policy, deinstitutionalization.,

dizabilitate (incapacitate), Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, politica dizabilității, dezinstituţionalizarea.