Aportul educației etnoidentitare în formarea orientărilor axiologice la elevii de liceu
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
207 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 13:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.035.6-057.87(498+478) (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2026)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Ștefania-Mona-Lisa. Aportul educației etnoidentitare în formarea orientărilor axiologice la elevii de liceu. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 9(159), pp. 61-66. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7407913
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 9(159) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Aportul educației etnoidentitare în formarea orientărilor axiologice la elevii de liceu

The contribution of ethnoidentity education in the formation of axiological orientations in high–school students

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7407913
CZU: 373.035.6-057.87(498+478)

Pag. 61-66

Ciobanu Ștefania-Mona-Lisa
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2022


Rezumat

În prezentul articol ne propunem să argumentăm importanța educației etnoidentitare a elevilor de liceu, din România și din Republica Moldova, în contextul societății contemporane, pornind de la premisa comunității de istorie, limbă, cultură și destin al românilor de pe cele două maluri ale Prutului. Realizată, prioritar, în perimetrul școlar, prin predarea unor discipline umaniste, precum istoria, limba și literatura română, religia, psihologia ș.a., educația etnoidentitară reprezintă – în actualul context istoric și geopolitic, plin de incertitudini și riscuri – principalul fundament al renașterii neamului românesc. Responsabilități majore în direcția educației naționale revin, deopotrivă, școlii și familiei, ambele fiind chemate să îngrijească cu atenție sufletul copiilor și al adolescenților în vederea îmbinării armonioase a identității personale și a celei naționale. Educația națională, umanistă și democratică, are ca ideal dezvoltarea personalității libere, creatoare, cu apartenență la cultura europeană și la cea planetară.

We plan, in this article, to argue the importance of the ethnoidentity education of high school students from Romania and the Republic of Moldova, in the context of contemporary society, starting from history, language, culture and destiny community of the Romanians on the two banks of the Prut. Carried out primarily in the school perimeter, by teaching humanities such as History, Romanian language and literature, Religion, Latin, Psychology, etc., ethnoidentity education represents – in the current historical and geopolitical context, full of uncertainties and risks – the main foundation of the rebirth of the Romanian nation. Major responsibilities in the direction of national education fall, equally, to school and family – both being called to carefully care for the soul of children and adolescents in order to harmoniously combine personal and national identity. National, humanistic and democratic education has as its ideal the development of a free, creative personality, belonging to European and planetary culture.

Cuvinte-cheie
educație etnoidentitară, axiologie, identitate culturală, şcoală, discipline umaniste, familie, democraţie, personalitate,

ethnoidentity education, axiology, cultural identity, school, humanities, family, democracy, personality