Grafica satirică din RSS Moldovenească. Anii 1945-1950
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
263 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 22:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.03(478)”1945-1950” (1)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
ADASCALIȚA (CRIGAN), Lucia. Grafica satirică din RSS Moldovenească. Anii 1945-1950. In: Arta , 2022, nr. 1(AV), pp. 77-82. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.10
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Grafica satirică din RSS Moldovenească. Anii 1945-1950

The satirical graphics of the Moldavian SSR in the period 1945-1950

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.10
CZU: 76.03(478)”1945-1950”

Pag. 77-82

Adascalița (Crigan) Lucia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2022


Rezumat

Grafica satirică, în calitate de gen al artelor vizuale, până acum nu s-a bucurat de atenţie din partea cercetărilor fenomenelor artistice de la noi. Cu toate acestea, acest gen, cunoscând mai multe etape de dezvoltare, prezintă un interes sporit pentru studiul artelor pornind de la faptul, că mai mulţi artiştii plastici au dezvoltat acest gen al creaţiei artistice, iar unii dintre ei au reuşit să înzestreze imaginile create cu expresii şi mesaje originale. În studiu sunt expuse examinării orientările de ordin tematic şi artistic (figuri de stil, materiale, tehnici) de elaborare a imaginilor din domeniul graficii satirice din RSS Moldovenească din perioada 1945-1950. Această perioadă a fost marcată de experimentele plastice întreprinse în domeniul respectiv de pictorii Iurie Rumeanţev, Simion Polingher şi Boris Şirocorad. Grafica satirică devine promovată şi cunoscută în mediul larg al populaţiei graţie etalării lucrărilor în cadrul expoziţiilor de artă plastică, dar şi prin intermediul unor ediţii periodice. Studiul este completat cu referinţe de ordin istoriografic şi arhivistic care au înlesnit aducerea în actualitate a unor aspecte necunoscute, dar importante pentru cunoaşterea specificului evoluţiei graficii satirice în perioada de referinţă.

Until now, satirical graphics, as a genre of visual arts, has not received much attention from our researchers of artistic phenomena. However, this genre undergoing several stages of development, is of great interest in the study of the arts, starting from the fact that several fine arts artists have developed this kind of artistic creation, and some of them have managed to equip the images created with original expressions and messages. The study examines the thematic and artistic guidelines (figures of style, materials, techniques) for image production in the field of Moldavian SSR satirical graphics in the period 1945-1950. This period was marked by plastic experiments conducted in this field by the painters Iurie Rumeantsev, Simion Polinger, and Boris Shirocorad. The satirical graphics becomes promoted and known to the general public thanks to the display of works at exhibitions of fine art, but also through regular editions. The study is complemented by historical and archival references that made it easier to bring up to date aspects that were unknown but important for the knowledge of the specific nature of the satirical graphics evolution during the reference period.

Cuvinte-cheie
grafică satirică, imagine, compoziţie, mijloace de expresie, mesaj,

satirical graphics, image, composition, means of expression, message