Lifelong learning university model – the pillar of strategic development of higher education institutions
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
436 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 18:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.147:371.3 (1)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2579)
SM ISO690:2012
ŞAVGA, Larisa, LIVIŢCHI, Oxana. Lifelong learning university model – the pillar of strategic development of higher education institutions. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2021, nr. 2(16), pp. 54-65. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 2(16) / 2021 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Lifelong learning university model – the pillar of strategic development of higher education institutions

CZU: 378.147:371.3
JEL: I21, I23, I25, J24

Pag. 54-65

Şavga Larisa, Liviţchi Oxana
 
Trade Co-operative University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2021


Rezumat

Contemporary society faces multiple challenges related to socio-economic development, increased competitiveness, providing with workplaces, discrepancies between the skills required in the labour market and the skills offered by the education system, etc. One of the key pillars in addressing these challenges is the competence of the workforce, which directly depends on the quality of education and professional training. The ever-changing socio-economic environment demands for continuous improvement/extension/updating of professional knowledge, skills and competences. In this sense, lifelong learning (hereinafter LLL) becomes a necessity. A particularly important role in the promotion of LLL and the valorization of the opportunities it offers belong to the university environment, which has the necessary skills and resources, as well as experience in carrying out initial and continuing professional training programs. The successful implementation of the LLL concept and strategy initially requires the identification of the university model of LLL, which would meet the current challenges and needs of the labour market, society and each individual person. The project 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP „Towards European University Lifelong Learning Model in Moldova – COMPASS” provides significant support in this regard. Such a model was developed within the framework of the above project. The model is described in this paper. This model is being implemented at the Trade-Cooperative University of Moldova and is recommended to other higher education institutions.

Societatea contemporană se confruntă cu multiple provocări legate de dezvoltarea socio-economică, sporirea competitivității, asigurarea cu locuri de muncă, discrepanțele dintre competențele cerute pe piața muncii și cele oferite de sistemul educațional etc. Unul din pilonii-cheie în realizarea demersului care ar răspunde acestor provocări constituie competența forței de muncă care, în mod direct, depinde de calitatea educației și formării profesionale. Mediul socio-economic în continuă schimbare solicită îmbunătățirea/extinderea/actualizarea permanentă a cunoștințelor, deprinderilor și competențelor profesionale. În acest sens, învățarea pe tot parcursul vieții (în continuare ÎTPV) devine o necesitate. Un rol deosebit de important în promovarea ÎTPV și valorizarea oportunităților ce le oferă aceasta revine mediului universitar, care dispune de competențe, resursele necesare, experiență în realizarea programelor de formare profesională inițială și continuă. Implementarea cu succes a conceptului și strategiei de învățare pe tot parcursul vieții solicită inițial identificarea modelului universitar ÎTPV, care ar răspunde provocărilor actuale și necesităților pieței muncii, societății și fiecărui individ. Un suport esențial în acest sens îl oferă proiectul „Towards European University Lifelong Learning Model in Moldova” – COMPASS, Număr de referință: 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP. În cadrul acestuia a fost elaborat un asemenea model, expus în prezenta lucrare. Modelul este în curs de implementare în Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova și se recomandă și altor instituții de învățământ superior.

Современное общество сталкивается со множеством проблем, связанных с социально-экономическим развитием, повышением конкурентоспособности, обеспечением рабочих мест, с несоответствием между навыками, требуемыми на рынке труда, и компетенциями, развиваемые системой образования и др. Одним из ключевых факторов в решении этих проблем является компетентность рабочей силы, которая напрямую зависит от качества профессионального образования. Постоянно меняющаяся социально-экономическая среда требует постоянного улучшения/расширения/обновления профессиональных знаний, навыков и компетенций. В этом смысле обучение на протяжении всей жизни (далее LLL) становится необходимостью. Особенно важная роль в продвижении LLL и применении предлагаемых этой концепцией возможностей принадлежит университетской среде, которая обладает навыками, необходимыми ресурсами и опытом в реализации программ первичной и непрерывной профессиональной подготовки. Успешная реализация концепции и стратегии обучения на протяжении всей жизни изначально требует определения модели LLL вуза, которая отвечала бы актуальным вызовам и потребностям рынка труда, общества и каждого индивидуума. Существенную поддержку в этом отношении предоставляет проект „Towards European University Lifelong Learning Model in Moldova” – COMPASS, по. 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP. В его рамках была разработана такая модель, которая изложена в настоящей статье. Модель внедряется в Кооперативно-торговом университете Молдовы и рекомендована другим высшим учебным заведениям.

Cuvinte-cheie
University Lifelong Learning Model, LLL strategy, socio-economic challenges, competences,

modelul universitar de învățare pe tot parcursul vieții, strategia ÎTPV, provocări socio-economice, competențe,

университетская модель обучения на протяжении всей жизни, стратегия LLL, социально-экономические вызовы, компетенции