Motivul pastoral în grafica de carte moldovenească (1945—2010)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
435 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-09 12:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
769.2(478)""1945+2010" (1)
Arte grafice. Grafică (131)
RELIGIE. TEOLOGIE (786)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Motivul pastoral în grafica de carte moldovenească (1945—2010). In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, pp. 54-55. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Motivul pastoral în grafica de carte moldovenească (1945—2010)

CZU: 769.2(478)""1945+2010"

Pag. 54-55

Rocaciuc Victoria12
 
1 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice,
2 Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2021


Rezumat

Cuvântul pastoral (în franceză — pastoral, latină — pastoralis, italiană — pastorale) reprezintă un adjectiv cu semnificaţii de păstor, păstoresc; de la ţară, câmpenesc, ciobănesc, rustic. Este un termen care caracterizează creaţii literare (bucolice) şi zugrăveşte în mod idilic viaţa păstorilor, viaţa de la ţară; defineşte opera literară cu conţinut pastoral; bucolică. Deci, este caracteristic pentru păstori; păstoresc; ciobănesc, obiceiurile şi grijile pastorale. Astfel, motivul pastoral, în general, ţine de viaţa de la ţară în toate aspectele ei idilice, pitoreşti etc. În arta graficii de carte moldoveneşti, la diferite etape ale evoluţiei acesteia, putem observa prezenţa acestor motive atât în ilustraţiile pentru folclorul popular, eposul naţional, cât şi pentru opere literare de alt caracter narativ (lirica lui Al. Puşkin ilustrată de Leonid Beleaev etc.). Practic, toţi graficienii moldoveni au utilizat în creaţia lor imagini sau elemente de peisaj rustic, motive păstoreşti, câmpeneşti etc. Fiecare autor a încercat să imprime acestor subiecte, scene sau motive diverse conotaţii epicopoetice sau de conţinut variat. Astfel, printre ilustraţiile lui Leonid Grigoraşenco la cărţile lui Petrea Cruceniuc, Liviu Deleanu, Alexandru Donici se găsesc imaginile care ar putea ilustra şi balada Mioriţa. Balada Mioriţa a fost ilustrată de mai mulţi graficieni (Ilia Bogdesco, Alexandr Hmelniţki, Gheorghe Huzun, Gheorghe Vrabie, Eudochia Zavtur şi alţii). Toate dintre aceste ilustraţii oferă prilejul de analiză comparativă a operelor grafice pentru a studia diverse tendinţe sau legături între subiectul narativ-literar şi forma plastică de reflectare a acestuia. Ilustraţii ale graficienilor moldoveni cu subiect pastoral oferă tot spectrul de procedee tehnice, scheme compoziţionale utilizate şi reprezintă unele dintre cele mai valoroase opere de acest gen. În creaţia graficienilor moldoveni, ilustraţiile cu motiv pastoral pot fi împărţite în mai multe categorii: portret de ciobănaş cu fluier, portret dublu (masculin şi feminin) pe fondal de peisaj rustic, scene de gen şi compoziţii figurative, inclusiv multifigurative şi nonfigurative, cu peisaj. Totodată, toate exemplele de peisaj în ilustraţiile graficienilor autohtoni demonstrează varietatea conceptelor şi principilor formalstilistice abordate, nivelul de măiestrie şi tehnică al autorilor, atestate la diferite etape istorice. Studiul de faţă oferă una dintre variantele posibile de structurare a imaginilor cu motive pastorale.

Cuvinte-cheie
grafică, carte, ilustraţie, motiv pastoral, procedeu, tehnică