Articolul precedent |
Articolul urmator |
575 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-09 08:05 |
SM ISO690:2012 GHERASIM, Alexandra. Categorii gramaticale explicite și implicite și reflexele lor în comunicare. In: Lumina verbului matern: Profesorul și savantul Irina Condrea – prezență remarcabilă în mediul academic și cultural din Republica Moldova, Ed. 1, 25 octombrie 2019, Chişinău. Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, pp. 90-95. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Lumina verbului matern 2019 | ||||||
Conferința "Lumina verbului matern" 1, Chişinău, Moldova, 25 octombrie 2019 | ||||||
|
||||||
Pag. 90-95 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
La etapa actuală de dezvoltare a limbii române unele opoziții grama- ticale din cadrul categoriilor gramaticale nu sunt reprezentate, în planul expresiei, prin formele paradigmatice ale cuvântului, ci se redau prin structuri sintagmatice (cum este în cazul categoriilor gramaticale de comparație sau diateză). Totodată, o serie de alte opoziții gramaticale se manifestă doar în planul conținutului (e vorba de opoziții de tip „tranzitiv / intranzitiv”, „animat / inanimat”, „personal/ impersonal”) și nu sunt recunoscute drept categorii gramaticale propriu-zise, deși ele au reflexe evi- dente asupra structurilor enunțiative. Considerăm oportună elucidarea sistemică a impactului acestora din urmă asupra modului în care unitățile lexicale sunt actualiza- te, concretizate și organizate, din perspectivă combinatorică, în unități comunicative. |
||||||
Cuvinte-cheie categorie gramaticală, structuri opozitive, paradigmă, sintagmatică, animat, personal, grammatical category, oppositional structures, paradigm, anima- ted, personal |
||||||
|