Categorii gramaticale explicite și implicite și reflexele lor în comunicare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
575 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-09 08:05
SM ISO690:2012
GHERASIM, Alexandra. Categorii gramaticale explicite și implicite și reflexele lor în comunicare. In: Lumina verbului matern: Profesorul și savantul Irina Condrea – prezență remarcabilă în mediul academic și cultural din Republica Moldova, Ed. 1, 25 octombrie 2019, Chişinău. Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, pp. 90-95.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Lumina verbului matern 2019
Conferința "Lumina verbului matern"
1, Chişinău, Moldova, 25 octombrie 2019

Categorii gramaticale explicite și implicite și reflexele lor în comunicare


Pag. 90-95

Gherasim Alexandra
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 17 martie 2020


Rezumat

La etapa actuală de dezvoltare a limbii române unele opoziții grama- ticale din cadrul categoriilor gramaticale nu sunt reprezentate, în planul expresiei, prin formele paradigmatice ale cuvântului, ci se redau prin structuri sintagmatice (cum este în cazul categoriilor gramaticale de comparație sau diateză). Totodată, o serie de alte opoziții gramaticale se manifestă doar în planul conținutului (e vorba de opoziții de tip „tranzitiv / intranzitiv”, „animat / inanimat”, „personal/ impersonal”) și nu sunt recunoscute drept categorii gramaticale propriu-zise, deși ele au reflexe evi- dente asupra structurilor enunțiative. Considerăm oportună elucidarea sistemică a impactului acestora din urmă asupra modului în care unitățile lexicale sunt actualiza- te, concretizate și organizate, din perspectivă combinatorică, în unități comunicative.

Nowadays, at the stage of development of Romanian language, some grammatical oppositions within the grammatical categories are not represented, in the expression plane, by the paradigmatic forms of the word, but are rendered by syntagmatic structures (as in the case of the grammatical categories of comparison or diathesis). At the same time, a number of other grammatical oppositions are manifested only in the content plane (these are “transitive / intransitive”, “anima- ted / inanimate”, “personal / impersonal” oppositions), but they are not recognized as grammatical categories themselves, although they have obvious reflexes on the sentence structures. We consider the systemic elucidation of their latter impact on the way in which lexical units are updated, materialized and organized, from a com- binatorial perspective, into communicative units.

Cuvinte-cheie
categorie gramaticală, structuri opozitive, paradigmă, sintagmatică, animat, personal,

grammatical category, oppositional structures, paradigm, anima- ted, personal